Bäst på You Tube
19 juli 2018
De senaste åren har de svenska företagens videouppladdningar ökat med 400 procent. Under 2018 ser ökningen ut att slå alla tidigare år, visar årets upplaga av Chimney's YouTop100.
Under 2017 laddade de tusen största svenska företagen upp drygt 15 000 videos på YouTube, en fyrdubbel ökning från de 3 750 filmer som publicerades för fem år sedan. Med en genomsnittlig produktionskostnad på 100 000 kronor per video innebär det en ökning från 375 MSEK till 1,5 miljarder kronor per år i satsningar på YouTube.
- Att YouTube, tittarmässigt, länge varit i nivå med våra största kommersiella TV- kanaler inom många målgrupper är ingen nyhet. Det är däremot tydligt att antalet videos och visningar per företag har ökat kraftigt. Totalt har företagen på listan genererat över 178 miljoner visningar. Dessutom har det skett en förändring bland vilka svenska företag som använder kanalen. I en jämförelse mellan 2014 och 2018 är det märkbart att YouTube har gått från att vara en kanal främst för retailbranschen till att idag nyttjas av princip samtliga branscher, säger Peter Söderlind, VD på Chimney Sverige.
YouTube - inte bara för den yngre publiken
Enligt en undersökning från Myndigheten för Press, Radio och TV har YouTube överlägset flest tittare, ungefär 38 procent på ett dygn. YouTube når varje dag 86,9 procent av alla barn och ungdomar i åldern nio till nitton i Sverige. Men det är inte bara de unga som tittar, anmärkningsvärt är att videos från YouTube även når drygt 50 procent av svenskar i åldern 30-39 år, varje dag.
- Mätningen vi gör baseras på antal visningar och prenumeranter vilket oftast inte är företagens mål med innehållet, men det är ofta en hygienfaktor för att få en engagerad publik. Företag som använder YouTube mer som en lagringsplats än en kanal missar möjligheten att nå tittare som potentiellt tillhör företagets målgrupper. Många tror att Facebook kan ersätta YouTube som videokanal, men de är två kompletterande kanaler. Uppmärksamhet skapas på Facebook medan YouTube har en annan pull- effekt tack vare sökbarheten från Google, fortsätter Peter Söderlind.
H&M, Blocket och Klarna bland topplaceringarna
I årets upplaga av YouTop100 hamnar H&M, Warner Music Sweden, Blocket, Absolut och TUI Sverige högst upp på listan. Bland topplistan finns även Klarna som från YouTop100s första mätning 2014 klättrat från plats 139 till plats 9. Enligt Klarna’s CMO David Sandström handlar det om att anpassa sig efter kundernas förändrade beteende.
- YouTube är en plattform där våra kunder spenderar mycket av sin tid och engagemang. Det är inte lika styrt som andra videoplattformar och lämpar sig väl för delar av den kommunikation som vi gör. Många ser YouTube enbart som en videoplattform, men underskattar de sociala mekanikerna som finns där. De tycker jag att vi på Klarna börjar få allt bättre grepp om. YouTube har gått ifrån att vara något där man testar spännande saker på sidan av, till att bli en viktig del i kommunikationen. YouTube tillåter större frihet, mer interaktion, andra format och ett större engagemang. Det vill vi fortsätta utforska framåt, säger David Sandström, CMO på Klarna.
Sju tips för att lyckas på YouTube
Patric Römbo, digital expert på Chimney, ger sina bästa tips för att, som företag, lyckas med sin YouTube-kanal:
1) Lägg budskapet som ni vill förmedla i början av filmen, få tittar på filmen fram tillslutet.
2) Se till att titeln på filmen svarar på en fråga eller är lösningen på ett problem - det gör underverk för att driva trafik från sökmotorer.
3) Lägg en tydlig länk till ditt företag eller produkt, inte bara som text i filmen utan även som klickbar länk i subject-fältet.
4) Lägg filmen i en spellista tillsammans med andra filmer som är relevanta, det leder tittaren vidare till mer av ert innehåll.
5) Ladda upp material ofta. Lägg inte upp alla filmer samtidigt om du har flera filmer färdiga. Sprid ut över ett antal dagar eller veckor så att kanalen upplevs som levande och aktuell.
6) Använd en iögonfallande thumbnail. Som resultat ien sökning vill du att just din film ska synas mest.
7) Använd YouTube som ett snabbt och kostnadseffektivt räckviddsmedia. Komplettera med optimerade filmer för konvertering på Facebook.
Topp 10
Nedan presenteras listans topp 10. Ta del av hela listan hos Chimney´s.
1. H&M
2. Warner Music Sweden
3. Blocket
4. Absolut
5. TUI Sverige
6. Scania Group
7. Coca-Cola Sverige
8. Volvo Car Sverige
9. Klarna
10. 3 Sverige