Digitala satsningar nödvändiga för överlevnad
15 december 2020
För att kommuner, stat och regioner ska klara av att möta framtida demografiska utmaningar, en avfolkad glesbygd och samhällets krav behöver resurser förbrukas mer effektivt. Övriga samhället implementerar kontinuerligt ny teknik i en takt som ökar kontrasterna mot offentlig sektor. Så kan vi inte ha det.
Det finns stora utmaningar för offentlig sektor idag. Behoven inom vård, skola och omsorg kommer bara bli allt större. I kombinationen med stora pensionsavgångar och demografiska förändringar är det en ekvation som inte går ihop – om inget görs åt saken. Hoppet står till digitaliseringen.
Offentlig sektor måste i klartext bli bättre på att främja innovation. Vad ska man då titta närmare på? Att molnet utgör en central komponent inom de områden som prioriteras av offentlig sektor är tydligt. Många är rapporterna och bedömningarna som diskuterar de möjliga optimeringar och effektiviseringar av såväl stöd- som kärnprocesser och hela verksamheter som möjliggörs av ny teknik och teknologi. En hög mognad vad gäller molntjänster, oavsett av vem eller hur de tillhandahålls, har visat sig korrelera mot lägre kostnader, förbättrat innovationsstöd och högre effektivitet och konkurrenskraft.
Generellt råder en viss obalans vad gäller den strategiska mognaden och den operativa mognaden i Sverige och i Norden. Organisationer har upphandlat och implementerat lösningar i ett högre tempo än vad den digitala planeringen och strategin förutspått. Det räcker inte att endast skapa förutsättningar för exempelvis digital interaktion eller ärendehantering om bakomliggande processer inte utvecklas. Att lyckas automatisera och digitalisera verksamhetsprocesser end-to-end blir därför i sammanhanget extremt viktigt så att man inte bygger på sig en “digital skuld” med gamla plattformar som underhålls av konsulter till hög kostnad.
Hela organisationen måste stöpas om.
Den privata sektorn har för länge sedan insett det här grundproblemet. I början tittade man inte närmare på om man hade nödvändiga förutsättningar för att digitalisera utan man körde bara på. Istället måste hela organisationen stöpas om - inklusive processer, mallar och styrningar. Det gäller även offentlig sektor. Och det måste göras nu - medan tid finnes.
Eftersom offentlig verksamhet inte behövt dra i nödbromsen på samma sätt under pandemin när det kommer till satsningar på ny teknik har man nu chans att ta in på privata aktörer – givet att man fortsätter utveckla och minska gapet och att man har ett ledargarnityr som kan det digitala. Som grädde på moset kan det även skapa positiva effekter genom att bli mer attraktiv som arbetsgivare och attrahera nya medarbetare.
Läs mer i vår rapport som vi har tagit fram på ämnet. Du hittar den här.
Av: Alexander Drevstad, Sales Director, Nordic, Unit4