Formex i Kungsan
13 augusti 2020
Mellan den 17-22 augusti flyttar delar av Nordens största inrednings- och designmässa Formex ner på stan för att bjuda besökare på gratis inspiration, nätverkande och möjlighet att se en del av de nyheter som släpps till hösten, allt i en begränsad och säker miljö på Volvo Studio i Stockholm. I år bjuds även allmänheten in för att ta del av aktiviteterna.
Till följd av regeringens beslut i mars om att begränsa allmänna sammankomster ställde Stockholmsmässan in samtliga av vårens mässor, samtidigt som flera av höstens inplanerade mässor flyttats fram i tiden.
Länge kämpade Stockholmsmässan tillsammans med flera andra aktörer i branschen med lobbying gentemot politikerna för att mässor skulle omklassificeras och behandlas i enlighet med köpcenter, något som skett bland annat i Danmark, men i juni stod det klart att Formex inte kan genomföras enligt rådande restriktioner.
– Formex firar 60 år i år och det hade vi såklart tänkt fira ordentligt nu i augusti men istället så får vi tänka nytt och anpassa oss till rådande läge. Vi vet hur viktig den här mässan är för branschen, Stockholm och Sverige och tar nu tillfället i akt att flytta delar av Formex ner på stan genom Formex city edition där vi presenterar några godbitar ur mässans ordinarie program.
Formex är en fackmässa för branschen men just i år har vi även möjlighet att öppna upp dörrarna för den design- och inredningsintresserade allmänheten vilket känns extra kul, säger Lotta Ahlvar, concept and product owner för Formex.
Trendutställning
Trendutställning kurerad av stylisten Tina Hellberg Besökaren kommer bland annat kunna ta del av en trendutställning som baseras på de omvärldsanalyser som Formex team själva tar fram inför varje mässa.
– Denna gång tolkas trenderna genom en utställning som kureras av stylisten Tina Hellberg som utgått från de tre trenderna ”New now, Translucent och Dreamscape”. När Corona kom så blev vi tvungna att göra en helt ny omvärldsanalys som utgör grunden för vår trendspaning till denna upplaga av Formex, säger Kajsa Falck Torlegård, operative event manager för Formex.
– Vi har identifierat två riktningar som en följd av Corona och dess olika effekter på oss människor. Dels de människor som blivit mer extroverta och varit snabba med att ställa om och bli effektiva i sin kommunikation. Dels en annan riktning där många stannat upp, stannat hemma, bakar bröd och söker andlighet i någon form, jag skulle säga en mer introvert skara. Vi har också sett flera exempel på där konst digitaliserats och fler möjligheter för mindre konstnärer att synas. Detta har vi smält ned till vår trendanalys som trendutställningen utgår ifrån, avslutar Lotta Ahlvar.
Fullspäckat seminarieprogram
Mellan den 18-21 augusti kommer Formex bjuda på ett fullspäckat digitalt och kostnadsfritt seminarieprogram inom hållbarhet, varumärke och trender med namnkunniga föreläsare från hela världen. Några av trendföreläsarna är Londonbaserade D-Cipher/FM:s chefsredakör Christine Foden som är känd världen över för hennes känsla för färg, form och design. Laurie Pressman, Vice President, Pantone Color Institite, US och Tony Bannister founder and creative director of SCOUT Sydney samt Formex egen Lotta Ahlvar som i sitt föredrag tar oss med till tre olika idévärldar. Till det viktiga temat hållbarhet kommer bland annat Maria Soxbo, journalist och medgrundare till Klimatklubben, Shoka Åhrman, expert på beteendeekonomi, och Matthew Brown, trendexpert och ägare av ”Echochamber”, att hålla inspirerande föredrag. På temat varumärke är det PRV, Patent- och registreringsverket, som har samlat ett antal aktörer och experter inom varumärke, design och upphovsrätt som ger tips och råd kring alltifrån immaterialrätt till piratkopiering.
Pop up-butik
Precis som på ordinarie Formex så kommer det finnas en pop up-butik på plats med kurerat innehåll av den erfarna detaljhandlaren Lisa Karlsson från Ume Projects som också driver butiken. Här kan besökaren bland annat handla det allra senaste av skandinavisk design.