Framtiden runt Helsingborg C

1 december 2020

Nyligen presenterade Helsingborgs stad och Wihlborgs ett gemensamt förslag om framtida utveckling för området runt Helsingborg C. Förslaget visar hur man kan underlätta för en framtida fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör och samtidigt skapa en attraktiv stadsdel med nya kontor, bostäder och en hållbar livsmiljö.

Hborg.jpg
Bild: EGA, Wihlborgs, Helsingborg Stad

Bakgrunden till utredningen är förslaget om en fast förbindelse för både tåg och vägtrafik mellan Helsingborg och Helsingör. Att ansluta tågförbindelsen till Helsingborg C kräver planering och lösningen behöver tas fram tidigt så att man i övrig stadsutveckling kan ta vara på de möjligheter som uppstår. Wihlborgs äger både Terminalen 1 som inrymmer Helsingborg C, och kontorsfastigheterna Terminalen 3, 4 och 5 som ligger i direkt anslutning till centralstationen. I södra delen av stationsområdet äger Wihlborgs dessutom Hermes 10 (gamla Tretornfabriken) samt flera fastigheter på andra sidan Järnvägsgatan.

En fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör skulle betyda väldigt mycket för utvecklingen av näringsliv och arbetsmarknad i både Öresundsregionen och hela Sverige.

- Wihlborgs är en stor fastighetsägare i Helsingborg och de senaste två åren har vi investerat över två miljarder i nya projekt och förvärv av fastigheter i Helsingborg. I det ligger stora möjligheter och även ett stort ansvar. Vi har ett gott samarbete med hela staden och är måna om att vara med och driva den framtida utvecklingen, inte minst i området kring Helsingborg C, säger Ulrika Hallengren, vd för Wihlborgs.

POSITIVA EFFEKTER FÖR HELA SVERIGE

- Vi ser det som självklart att sundet kommer att kopplas samman med fler fasta förbindelser i framtiden. Uppgiften för vår generation är att skynda på den utvecklingen så att potentialen kan tas tillvara på bästa sätt. En fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör skulle betyda väldigt mycket för utvecklingen av näringsliv och arbetsmarknad i både Öresundsregionen och hela Sverige.

Helsingborg är redan idag ett logistiknav och när Fehmarn Bält-förbindelsen står klar 2029 ökar möjligheten till både snabba och hållbara transportflöden. Därför vill vi göra allt vi kan för att tillsammans med staden öka förutsättningarna för att förbindelsen blir verklighet så snart som möjligt.

FLERA TUSEN BOSTÄDER OCH ARBETSPLATSER

Utredningen visar hur det som idag är färje- och spårområden kan bebyggas med tusentals nya bostäder och arbetsplatser. Den nya stadsdelen som då bildas knyter samman Söder med Oceanhamnen och skapar en sammanhängande stad.

Området runt Helsingborg C ska också utvecklas till en välkomnande entré till hela Helsingborg och vara ett attraktivt kommunikationsnav och en regional mötesplats. Målet är att skapa en tät stadsmiljö som bygger vidare på och utvecklar kvaliteterna i centrala Helsingborg.

- I dagarna slutför vi den stora omvandlingen av Helsingborg C och här har vi redan nu skapat ett tryggt, modernt och attraktivt resecentrum som kan utvecklas ytterligare framöver. I december flyttar också de första hyresgästerna in i vårt nya kontorshus Prisma i Oceanhamnen som blir något av Helsingborgs nya stadsikon, avslutar Ulrika Hallengren. 

Pernilla Krantz

Redaktionschef

Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.