Högst värderade varumärket
16 augusti 2022
Apple toppar rankingen av Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands 2022 och är på väg att bli det första varumärket värderat till en biljon.
Med ett varumärkesvärde på 947,1 miljarder dollar står Apple ut med sin höga grad av differentiering och fortsatt diversifiering i deras portfolio av hårdvara, mjukvara och tjänster. Google tar sig upp till andra platsen och är en av de snabbast stigande i rankingen genom att öka sitt varumärkesvärde med 79 % till 819,6 miljarder dollar. Googles svit med jobb- och produktivitetsappar har gjort varumärket till en viktig del av konsumenternas liv över hela världen.
Det kombinerade värdet av världens 100 högst värderade varumärken har ökat med 23% till 8,7 biljoner dollar under det senaste året, vilket betonar vikten av varumärkesstyrka för att navigera i en orolig global ekonomi.
Trettiosju varumärken förbättrade deras ranking i år. Mer än tre fjärdedelar av allt varumärkesvärde härstammar från amerikanska företag. Kategorierna media & underhållning, affärslösningar & teknikleverantörer och detaljhandel står för mer än hälften av det totala varumärkesvärdet på topp 100-rankingen.
De viktigaste trenderna
MICROSOFT, ZARA OCH IBM tar täten i nya Kantar Sustainability BrandZ Index, som visar att hållbarhet redan står för 3% av brand equity/varumärkeskapitalet och förväntas stiga.
TESLA står för en av årets största framsteg när man går från plats 47 till plats 29, vilket speglar den väräldsomspännande trenden där försäljningen av elbilar mer än dubblats under 2021.
LOUIS VUITTON (plats10; 124,3 miljarder dollar) är det första lyxvarumärket att nå topp 10 globalt, vilket återspeglar tillväxten av lyxmarknader över hela världen och i Kina i synnerhet. Louis Vuitton hade en tillväxt på 64% i varumärkesvärde och är det första europeiska varumärket att komma in på den globala topp 10-listan sedan 2010.
NYKOMLINGARNA på 2022 års ranking kommer från en rad kategorier. Aramco, ett av världens största integrerade energi- och kemikalieföretag, debuterade högst av alla nykomlingar på plats 16. Indiska IT-tjänster och konsultverksamhetsbolaget Infosys når fram till plats 64. Latinamerikas största näthandel och betalningsekosystem, Mercado Libre, gick in på plats 71.
KINESISKA varumärken är fortsatt starka trots unika pandeminutmaningar. Två placeringar på globala topp 10 blir det med Tencent på plats 5 och Alibaba på plats 9. Kina är också den enda marknaden som kan tävla mot USA:s dominans inom media & underhållning-kategorin, med WeChat på plats 5 och TikTok på plats 9.
En bandning av näringsgrenar
Teknologi- och lyxvarumärken växte snabbast; 46% för konsumentteknik och 45% fär lyx. Bank- och bilvarumärken visade också en imponerande tillväxt; Bil med 34% och bank med +30%. Detta kan jämföras med tillväxt inom sektorer som kläder (20 %) och personlig hygien (17 %). På kategorinivå var Wells Fargo det enda nya varumärket i topp, som gick från andra till första plats i bankkategorin och ersatte Kinas ICBC.