Hur blir allt efter Corona-krisen?
14 augusti 2020
Digitaliseringen har varit räddningen för många företag under coronakrisen. Internet har möjliggjort att vi i stort sett kan jobba var som helst, när som helst och med vem som helst.
I början av 2000-talet hade cirka 50 procent av svenskarna internet hemma. Idag ligger siffran på 98 procent. Det innebär att nästan varenda svensk genom bara några tangenttryck kan kommunicera med hela världen. Genom digitaliseringen kan vi också ta med våra arbetsuppgifter hem och även vara produktiva på distans. Och för de företag och organisationer som legat på efterkälken har coronakrisen varit en väckarklocka – de har tvingats ta till krisåtgärder och snabbt fått implementera digitala lösningar.
Undvik företagskyrkogården
Johanna Olsson, organisationsexpert från The Hows, tycker dock det är naivt att tro allt kommer bli som förr efter att coronakrisen är över. Hon påstår att den här perioden dessvärre innebär spiken i kistan för många företag och att företagsstöden även kommer fortsätta när krisen är över.
– Alla som nu investerar i att skapa en arbetskultur och arbetssätt som fungerar på distans har större förutsättningar att komma ut på andra sidan med helt ny kompetens, säger Johanna.
– Man lär sig nya sätt att möta behov som kommer hänga kvar. Att inte förändras nu är att ge alla andra ett försprång.
Pionjärerna har ett försprång
Innan coronakrisen fanns ett antal företag som tidigt förstod att de skulle ha ett enormt försprång gentemot sina konkurrenter ifall de satsade på att skapa effektiva team som var vana vid att jobba på distans.
– Det är en guldstrategi; en ganska enkel kunskapssatsning på den arbetsstyrka man redan har, intygar Johanna.
– Det är en myt att man måste investera i massor av digitala, dyra verktyg. Det behöver inte vara så kostsamt. Nu ställs så gott som alla inför samma insikter och det blir tydligt var ens arbete brister. Om vi vågar möta den utmaningen finns det mycket att lära.
Många fördelar med att stanna hemma
Enligt Johanna finns det många fördelar med att arbeta hemifrån eller distribuerat över olika platser – både för oss som individer, företag och planet. För bolag och organisationer är det avgörande för att behålla sin konkurrenskraftighet. På så sätt kan man anställa rätt person för en roll och för ett team, istället för att utgå ifrån vem som bor närmast. Dessutom får man tillgång till ny kunskap och mångfald. Ytterligare finns även en ekonomisk vinning för ett företag att kunna dra ner på kostnaden för alla arbetsresor som sker varje år.
– Viktigast av allt är så klart klimatpåverkan. Om vi verkligen ser till att lära oss av coronakrisen och att vi måste anpassa oss efter förändringar, kan vi komma ut starkare på andra sidan. Många klagar på dåliga verktyg, men sanningen är att om alla bara använder dem och vågar testa nya saker funkar det bra.
Källa: Telavox