Mobilia in i framtiden
4 juni 2018
Atrium Ljungberg fortsätter att utveckla Mobilia och är i full igång med att skapa 3 000 kvm ny handelsyta, ett för Malmö unikt sagoland i form av Funnys äventyr, en ny stor bioanläggning, fler bostäder och även ett Familjens torg som kommer att bli hjärtat i området. Den här helhetsmiljön ska få Mobilia att attrahera flera olika typer av verksamheter när framtiden knackar på. Men det gäller att göra så rätt som möjligt, menar Anders Murmark, Marknadsområdeschef, i en bransch som just nu befinner sig i ett extremt skede.
Atrium Ljungberg köpte Mobilia 2002 och har genom åren utvecklat handelsplatsen i etapper. Från början satsade Atrium Ljungberg på hemelektronik främst i områdets norra delar då man började att göra i ordning volymhandelsdelarna.
- Men då den branschen förändrades och många gick i konkurs släppte vi det spåret, förklarar Anders Murmark, Marknadsområdeschef Malmö, Atrium Ljungberg.
Därefter blev området istället känt som Mobilia Shopping Centre men sedan 2010 är det endast Mobilia som gäller.
Framtida mötesplats
På dagens Mobilia får många olika verksamheter plats och fler ska det bli enligt Atrium Ljungbergs vision för framtiden.
- Handel har alltid varit en viktig del men under resans gång har vi kontinuerligt adderat på andra typer av verksamheter. Så som handeln utvecklas är det viktigare än någonsin att vi behåller attraktiviteten som just mötesplats. Vi har haft en tydlig vision från början men inte vetat hur branschen kommer att se ut men de senaste åren har det skett en tydlig förändring.
En förändring som gör att de flesta köpcentrum och handelsplatser blir tvungna att ändra sin kostym, menar Anders Murmark.
- I Malmö har det rullats ut många kvm handelsyta på senare år så visst har vi några vakanser i våra befintliga ytor men faktiskt inte särskilt mycket. Vi har ständigt en efterfrågan så vi ser ljust på våra framtida projekt.
För mer yta och utveckling är på gång. Nyligen blev bygglovet för en ny- och tillbyggnad av Torghuset klart.
- Här skapar vi nya ytor om 3 000 kvm med en tydlig inriktning mot fler aktiviteter både för företag och privatpersoner. Vi för diskussioner med aktörer men vill inte hyra ut de ytorna för tidigt. Vi kommer att aktivera oss ordentligt efter årsskiftet och lyssna in marknaden.
Skapar en helhetsmiljö
Det planeras för handel i bottenplan och även flera restauranger in mot ett nytt torg.
- Torget blir som ett nytt nav i området med en levande och attraktiv miljö. Ett aktivt torg för hela familjen.
Torghuset kommer att addera två stora kultursatsningar till Mobilia. Den ena är en toppmodern biograf med fem salonger där Atrium Ljungberg under 2017 tecknade avtal med Nordisk Film. Den andra kultursatsningen är Funnys Äventyr, ett unikt kulturhus för barn där lekande, läsande och lärande ska stå i fokus.
- Mobilia kommer se ganska annorlunda ut framöver och att nu få jobba med helhetsmiljöer känns fantastiskt kul. Att göra 100 % rätt finns emellertid inte, vi kommer alltid att behöva fortsätta skruva för att förändras med marknaden. Sätter man sig ner och blir nöjd kommer verkligheten ikapp.