Nöjda företagare i Osby
11 april 2019
I den landsomfattande undersökningen Insikt får Osby kommun höga betyg, betydligt över genomsnittet på riksnivå. Osby kommun klättrar därmed från 21:a till 16:e plats i rankingen av service till företagare.
Insikt bygger på Nöjd Kund-Index (NKI) och mäter kvaliteten i kommunernas service. Det sammanvägda betyget för Osby kommuns olika myndighetsområden är 79 av 100 möjliga. I landet är det genomsnittliga betyget 72 och i Skåne 73.
Insiktsmätningen genomförs av ungefär hälften av landets kommuner och bygger på svar från företag som haft ärenden hos kommunen under 2018. Enkäten innehåller 40 frågor inom olika områden och nu väntar ett arbete med att skapa djupare förståelse inom respektive område.
– Nu ska vi analysera dessa värden och jämföra dem med andra mätningar och indikationer. Utifrån resultatet kommer vi att ta fram ytterligare förbättringsåtgärder för att utveckla samarbetet med näringslivet. Men självklart känns det bra att Osby kommun ligger över riksgenomsnittet, säger tillväxtchef Carl-Johan Löwenberg.
Om undersökningen
Insikt bygger på analysmodellen Nöjd Kund-Index (NKI) och mäter kvaliteten i kommunernas service inom sex verksamhetsområden där kommunerna har ett tydligt eget ansvar – brandskydd, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll samt serveringstillstånd.
Osby kommun har inte haft tillräckligt många ärenden inom markupplåtelse samt serveringstillstånd för att dessa ska kunna inkluderas i undersökningen.
Inom varje område har det ställts frågor kring sex kvalitetsfaktorer: information, tillgänglighet, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet. Frågorna har ställts till företagare som någon gång under det senaste året varit i kontakt med sin kommun.