Nya sätt att se på handeln

8 juni 2018

Horst Petri har nyligen tillträtt som marknadsområdesansvarig arkitekt för handel på Krook & Tjäder. I över tio år har han arbetat med retail ur såväl hyresgästens som fastighetsägarens perspektiv. Under de här åren har branschen verkligen förändrats, menar han. Och de aktörer som vill lyckas måste hänga med i utvecklingen framöver.

Nya sätt att se på handeln MoS.jpg
Events och upplevelser är viktiga ingredienser i dagens och framtidens handel. Bild: Mall of Scandinavia

För tio år sedan var det flagshipstores och superstores som slogs om kunderna. 

- Då var vi i slutet av en supermode-era, som dessutom skulle gå med vinst, och en del varumärken föll bort, beskriver Horst Petri. De som blev kvar fick börja förhålla sig till helt andra krav och en spännande tid inom retail tog sin början. Vi såg mer specifika inredningskoncept, många satsade på storytelling och varumärkenas uttryck utvecklades mer och mer. De första galleriorna som levererade mer upplevele än hyresgästyta slog upp sina portar. Trenden drog sig från ytoptimering och raka flöden mot event- och upplevelseplattformar.

Framgångsrecepten

Och den utvecklingen har bara fortsatt. 

- I dag vill galleriorna erbjuda upplevelsen av en stadsdel och vänder sig både inåt och utåt på samma gång, menar Horst Petri.

Att bygga upplevelsen av ett köpcentrum mitt inne i en stadskärna i dag kan absolut vara ett framgångsrecept. Speciellt i de mindre städerna.

Ett annat framgångsrecept är lyhördhet, fortsätter han. Och samverkan. 

- Städerna, kommunerna och handelsplattformarna har många gemensamma intressen och mål. Men de lyckas ändå inte alltid prata med varandra. Här kan vi som arkitekter medla och samtidigt bli bättre på att förstå handlarnas perspektiv och affär. Jag tror också fastighetsägarna har mycket att tjäna på samverkan. Genom att vara aktiva, underlätta för hyresgästerna och konstruera plattformar för centrumsamverkan.Det handlar även om en samverkan med varandra, till exempel att fastighetsägare på samma gata agerar som en enad front. Det finns många gator ute i landet som på detta sätt skulle kunna bli små paradgator. Ett bra exempel på samverkan är Gamla Brogatan i Stockholm som nu blomstrar igen. 

Vidgat handelsbegrepp

Branschen står inför många utmaningar men att vi ska sluta handla är inte en av riskerna, menar Horst. 

- Domedagsprognoserna för några år sedan var verkligen dystra men risken att vi ska sluta handla är obefintlig. Vi är sociala djur som behöver träffa folk, få personlig hjälp och som vill mötas av ett engagemang.

Däremot har handelsbegreppet vidgats. Nu pratar vi inte bara om butiker utan även mycket mer om service, mat och dryck, upplevelser och event, fortsätter Horst Petri. 

- Många spännande kombinationer är att vänta. Jag jobbade exempelvis för en tid sedan med en Röhnischbutik som erbjöd morgonyoga i butiken, där instruktörerna fanns i den egna personalen. Ett otroligt värdefullt grepp och så rätt. Det är så aktörerna i det lilla och mellanstora segmentet med ett äkta engagemang kan blomstra. De som har ett passionsdrivet erbjudande. Erbjudanden som vi kan köpa på nätet, bara för att det är bekvämt, tror jag får det betydligt svårare.

Även e-handlarna kan komma att behöva sälla sig till detta, menar Horst Petri. Men det kommer i så fall att ta tid. 

Relationsbyggare

För butiksägarna gäller det att ha personal som kan visa upp det viktiga engagemanget. 

- Handlarna är ofta redan relationsbyggare och måste fortsätta utvecklas i den riktningen, precis som de var en gång i tiden. Och där har de små aktörerna sin chans. Kanske inte alltid i AAA-läge men väl i ett A-läge. Och fina sido- och bakgator är nog så viktiga för en stads utveckling.


Horst Petri, Marknadsområdesansvarig arkitekt för handel, Krook & Tjäder
Läs artikeln i sin helhet i Magasinet Lokalguiden med utgivning v 24.
Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.