Nyheter på Väla
24 oktober 2022
Den här hösten är intensiv på Väla, med många nya butiker och koncept som öppnar på handelsplatsen. De kommande veckorna innehåller en rad nya etableringar, av koncept som Lakritsfabriken, Brothers, Hemtex Kid, Lyle & Scott och Thansen.
- Det är glädjande att intresset för Väla som handelsplats är fortsatt starkt, och vi har även många förfrågningar från både nationella och internationella aktörer som vill etablera sig hos oss. Vi ser också att våra besökssiffror håller sig på en hög och jämn nivå, trots att omvärlden är lite orolig just nu, säger Niklas Blonér, Välas centrumchef.
Nu i oktober öppnar Lakritsfabriken sin butik på Väla, då man tar plats i gångstråket mellan entré 2 och entré 6. Lakritsfabriken är en växande lokal aktör som hoppas kunna fortsätta sin expansiva utveckling genom att erbjuda sin premiumlakrits även till Välas besökare.
Vi har även många förfrågningar från både nationella och internationella aktörer som vill etablera sig hos oss.
Under oktober gör även herrmodekedjan Brothers comeback på Väla efter ett par års frånvaro. Kedjan gör en nysatsning efter pandemiåren och etableringen på Väla blir den första nya butiken på några år. Den nya butiken ligger mellan entréerna 2 och 3.
Lagom till Black Friday räknar den danska butikskedjan Thansen att kunna öppna sin nya butik på Väla ute på Väla Volym. Thansen, som säljer biltillbehör och fritidsartiklar, siktar på att etablera sig på den svenska marknaden och ser Väla som en strategiskt viktig plats att inleda satsningen på.
Senare i höst kommer besökarna på Väla även att mötas av nya Hemtex Kid, som är en sammanslagning mellan Hemtex och den norska heminredningskedjan Kid. Hemtex Kid-butiken ligger i gången mellan entréerna 1 och 6 . En annan nyhet är att det klassiska klädmärket Lyle & Scott öppnar en egen butik på Väla, i gången mellan entréerna 1 och 2.
Nyligen öppnade den klassiska modekedjan Vero Moda sin nya butik på Väla. Butiken ligger i gången mellan entréerna 1 och 6, där man erbjuder trendigt och prisvärt mode till en kvinnlig målgrupp.
Det schweiziska chokladmärket Lindt öppnade i augusti sin premiumbutik vid entré två på Väla. Här erbjuder de 300 olika chokladprodukter ur sitt exklusiva sortiment.
I slutet av augusti var det premiär för H&M Home på Väla, i direkt anslutning till H&M-butiken vid Gamla torget. Det populära heminredningskonceptet är en integrerad del av den nya, uppfräschade H&M-butiken.
Under sensommaren gjorde kosmetikkedjan LUSH entré på Väla. LUSH erbjuder ekologiska kosmetikaprodukter som badbomber, tvålar, duschprodukter och solida schampokakor. Man försöker göra världen lite grönare genom att bland annat erbjuda förpackningsfria alternativ. Butikken ligger mellan entréerna 4 och 5.
Bland nyheterna finns även flera olika pop-up butiker. Här kan nämnas kaffekonceptet Fogarolli som har parkerat sin lilla röda kaffebil på ytan vid Åhléns, S&C Hype som erbjuder kläder och sneakers av premiummodell samt Autogruppen som marknadsför sitt nya elbilskoncept AIWAYS. S&C Hype och Autogruppen ligger i gångstråket vid entré 5.
På restaurangfronten har både Bastard Burgers och det mexikanska konceptet Zocalo öppnat enheter på Väla. Bastard är en av Sveriges snabbast växande hamburgerkedjor medan Zocalo är ett nytt mexikanskt fast food-koncept. Bastard ligger vid entré 3 och Zocalo vid entré 6.