Rätt butikskommunikation
12 december 2017
Att skapa en framgångsrik butik, hur gör man? Ett tydligt butikskoncept är viktigt och kan sägas bestå av flera byggstenar. Inredning, grafisk identitet, bemötande, atmosfär och exponering. Och butikskommunikation. Vad vill du säga med din butik och hur gör du det? Kom ihåg, allt kommunicerar.
Många butiker slåss om dagens konsumenter och får kämpa för att behålla dem. Mycket på grund av den ökande konkurrensen från nätbutikerna. Det gäller att skapa en butik som talar till kunden och som ger ett mervärde. Något extra som kunderna inte förväntar sig. Det kan handla om allt från bemötande, service, erbjudanden, skyltning, inredning m m.
Redan utanför butiken börjar dialogen. Ditt skyltfönster har mindre än tre sekunder på sig att locka en potentiell kund in i din butik och fungerar som en förlängning av vad som finns innanför väggarna. Hur ser ditt skyltfönster ut?
- Stämmer det du visar överens med affärsidén?
- Visar du dina produkter på ett säljande sätt?
- Ger skyltningen tips och idéer till dem som går förbi?
- Hur ofta gör du ändringar i skyltfönstret? Bara efter säsong eller oftare? Det är viktigt att det märks att det händer saker.
- Är prisinformationen, och annan information, tydlig? Exempelvis vilka kreditkort som accepteras och öppettiderna.
- Är skyltfönstret rent och belysningen tillräcklig för att visa produkterna på ett tydligt sätt? Tänk på att belysningen inte får blända dem som står utanför.
- Förmedla spännande kampanjer och erbjudanden i skyltfönstret.
- Håll ett tydligt språk.
Rätt exponering
Väl inne i butiken är det givetvis annat som kommunicerar. Exempelvis hur du exponerar din butiks produkter. Den kompetensen kan köpas in, men följande fem enkla tips kan hjälpa dig på vägen.
1. Gör det enkelt! Träng inte ihop produkter, utnyttja luften.
2. Tänk pyramid! Genom att placera en produkt i topp och andra i fallande linje skapar du en naturlig fokuspunkt för kunden.
3. Ett assymmetriskt arrangemang har en inbyggd visuell dynamik. Satsa alltså hellre på udda än jämnt.
4. Tänk repetition! Likadana enheter eller samma färger i olika typer av produkter skapar kraft i kommunikationen.
5. Glöm inte bakgrunden! Jobba med olika typer av texturer för att komplettera eller skapa kontrast. Blanka föremål som speglar och metall gör sig exempelvis bäst mot en matt yta.
Tio trender
Inside Retail Magazine, Australiens ledande tidning inom detaljhandeln, har tagit fram de tio hetaste trenderna inom butikskommunikation. Läs och begrunda om något av det är för dig och ditt butikskoncept?
1. Skyltfönstret måste förändras kontinuerligt, det handlar om snabba intryck. Speciellt inom konfektionsindustrin.
2. Skapa en flexibel skyltning. På livsmedelssidan märks t ex ett ökat intresse för material som timmer, tråd och trähyllor.
3. Gör-det-själv trenden växer starkt. Med hjälp av lättinstallerade och smidiga produktställ, displayer och hyllsystem som man kan montera själv.
4. Hitta alternativ till skyltdockan, sök efter annorlunda modeller.
5. Roligt och annorlunda säljer. Vintage och saker som inte alls hör hemma i sammanhanget fångar kunden.
6. Skapa djup och experimentera med hjälp av 3D-prints och prototyper som blir allt billigare att ta fram.
7. Använd fler sinnen. Satsa på rörliga detaljer i butiken eller skyltfönstret, det väcker intresse. Använd gärna material och produkter som tål att vidröras.
8. Skapa interaktiva lösningar. QR-koder är ett relativt enkelt sätt, även interaktiva displayer inne i butiken.
9. Använd digitala hjälpmedel som exempelvis LED-skärmar och inbyggda monitorer. Det är ett utmärkt sätt att skapa dialog och aktivera kunden i butiken samtidigt som det är en källa till bonusinformation och ger konkret vägledning i köpprocessen.
10. Shop-in-shop tilltalar kunden. Istället för att ordna butiken efter varugrupper väljer allt fler att gruppera efter varumärke, gärna med särskilda displayer och hyllsystem som skapar igenkänning.