Resan mot aktivitetsbaserat
31 oktober 2019
Atrium Ljungbergs huvudkontor i Sickla fick en total omvandling och gick från ett traditionellt landskapskontor till en aktivitetsbaserad arbetsplats. Förändringen har givit positiv effekt både för medarbetarna och i bolagets resultat.
För snart ett år sedan kom kvittot som bevisade att Atrium Ljungbergs satsning på att göra om sitt huvudkontor i Sickla var ett bra beslut, då de fick ta emot priset ”Sveriges snyggaste kontor”. Men resan mot en ny arbetsmiljö och ett nytt arbetssätt började långt tidigare.
– Det vi märkte i vår gamla lokal var att beläggningsgraden minskade och fler valde att jobba på andra platser, exempelvis på kaféer, lokalkontor eller hemma. Det öppna kontorslandskapet hade sina brister och många funktioner man söker i sin arbetsvardag saknades. Vi var tvungna att göra en förändring, säger Pehr Westman.
Flyttlasset gick till den gamla industrilokalen Luftverkstaden i Sickla. Det gamla kontorslandskapet med skrivbordsområden och en traditionell uppdelning ersattes med ett aktivitetsbaserat koncept och heldigitala lösningar. Ingen medarbetare har en fast plats att sitta på. Istället väljer man en plats efter behov, där man delar av dagen kan välja att sitta helt ostört för att senare välja att arbeta i köket eller i en soffgrupp. För att omställningen skulle gå så smidigt som möjligt gjordes ett gediget förarbete i att förflytta medarbetarna mentalt.
– Det fanns en del farhågor bland personalen. berättar, Marianne Perslow. Men större delen var positiva till förändringen. Vår HR-avdelning var drivande i frågan och gjorde en förankring med personalstyrkan med work shops och studiebesök. När det väl var dags att flytta så hade de allra flesta accepterat förändringen och såg fram emot det.
Ökat beläggningen
Under året som Atrium Ljungberg har suttit i det nya huvudkontoret har de sett stora positiva effekter, framförallt i ökad trivsel och ökad samverkan. Kontoret är 1 640 kvm stort och beläggningsgraden har ökat markant.
– Vi har fått tillbaka medarbetarna till kontoret och då får vi en effekt av samverkan som i sin tur leder till förbättrade resultat. 2018 gjorde vi vårt bästa resultat historiskt sett. Nu ligger ju inte bara en ny kontorsmiljö bakom dessa resultat, men jag är övertygad om att det har haft en stor inverkan, säger Marianne Perslow.
Hon utvecklar vidare:
– Jag vill tro att vi mår bättre här. Det är en tacksam arbetsmiljö. Dessutom har vi stärkt vårt arbetsgivarvarumärke vilket bland annat märks på hur många som söker nya tjänster och i antalet spontanansökningar vi får in.
Avstressande miljö
Kontorsmiljön byggdes tillsammans med design och arkitektbyrån Koncept. Pehr Westman beskriver det som att man ville skapa ett ”okontorigt kontor”. Modernt, framåtlutat, innovativt och representativt.
– Anslaget i ett traditionellt kontor är ofta kallt och hårt. Jag ville hitta en avväpnande känsla som är mera ”hemma-hos” och lite mera lik en hotelllobby. Miljöer som människor i regel trivs väldigt bra i.
De vita färgerna ströks direkt till förmån för naturliga färger såsom betong, läder och glas. Grönska, textilier, ullmattor och ljudsatta miljöer adderades. Konceptet är enhetligt genom hela kontorslokalen.
– Vi har inga saccosäckar eller pingisbord. Här rör man sig i en miljö som hänger ihop. Det ger en sinnesro och har en avstressande effekt. I val av leverantörer har vi jobbat hållbart med en stor del närproducerat. Gardinerna syddes till exempel på Östermalm och snickerierna kommer från ett familjeägt snickeri här i Nacka. Det finns ett hållbarhetstänk genom hela projektet som är jätteviktigt, säger Marianne Perslow.
Utmärkelsen ”Sveriges snyggaste kontor” har genererat mycket positiv uppmärksamhet för Atrium Ljungberg. Kontoret fungerar också som ett showroom där kunder direkt med egna ögon kan se hur ett aktivitetsbaserat kontor fungerar i verkligheten.
– Vi har tagit vårt kontorserbjudande ett steg vidare. Dessutom har vi ett koncept som vi kan jobba vidare med i våra andra lokala kontor. I Uppsala har vi nyligen skapat ett nytt regionkontor som har samma känsla som huvudkontoret. Konceptet kommer också att synas i våra kontorsentréer inom fastighetsbeståndet så att man verkligen ser att det är Atrium Ljungberg man besöker, säger Marianne Perslow.