Så riskerar Sverige att halka efter i AI-racet

6 september 2024

Svenskt Kvalitetsindex (SKI) presenterar nu den andra rapporten från Jobbhälsoindex 2024, som ger en tydlig bild av hur AI används på den svenska arbetsmarknaden och varför bristen på strategi kan göra att företag missar att ta vara på den teknologiska utvecklingen.

Bild: SKI
Bild: SKI

Rapporten, som kan laddas ner från Kvalitetsindex.se avslöjar att trots att många svenska företag ser potentialen i AI, saknas det ofta en tydlig plan för hur tekniken ska implementeras effektivt.

Oro bland användare och behov av strategi

Rapporten visar en intressant kontrast: de flesta arbetstagare känner inte någon oro för att deras jobb ska ersättas av AI. Däremot är oron högre bland de som redan använder AI aktivt, särskilt inom IT och finans, där var tredje anställd känner oro. Samtidigt svarar en tredjedel av chefer att de tror att AI kommer att leda till färre anställda inom de närmaste fem åren.

– Arbetsgivare behöver hantera den oro som finns och det förstärker behovet av en genomtänkt strategi för att balansera teknisk innovation med arbetskraftens behov och säkerhet, säger Isabel Simon, analytiker på SKI.

AI – en outnyttjad potential på svenska arbetsplatser

Över hälften av svenska företag saknar en tydlig strategi för hur AI ska integreras i verksamheten. Det är särskilt oroande med tanke på att Sverige, som länge varit en ledande nation inom innovation, nu riskerar att halka efter i den globala AI-utvecklingen. Den senaste nordiska satsningen på AI, där AI Sweden spelar en central roll i ett gemensamt AI-center, visar på vikten av att Norden hänger med i den tekniska utvecklingen.


–  Sverige har länge legat i framkant, men utan en genomtänkt AI-strategi står vi inför risken att tappa vår konkurrenskraft, säger Lovisa Svensson, projektledare på SKI, och fortsätter:
– AI har potentialen att både öka innovation och effektivisera arbetsuppgifter, men många organisationer har ännu inte utforskat denna teknik till fullo. För de företag som utnyttjar denna möjlighet finns en tydlig fördel att hämta, särskilt när det gäller att frigöra tid för mer värdeskapande aktiviteter.

Nyckeln till AI-framgång

Rapporten understryker att en tydlig och välutvecklad AI-strategi är avgörande för att lyckas.


–  Att ha en tydlig AI-strategi är inte längre ett val, det är en nödvändighet för företag som vill behålla sin ledande position på marknaden, avslutar Isabel Simon.

Pernilla Gilbert

Kommunikatör

Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.