The Lobby live

28 oktober 2020

AMF Fastigheter har som första fastighetsbolag i Sverige ingått ett partnerskap med live-videobolaget Bambuser. I dag presenteras det första resultatet av samarbetet – The Lobby Live, en studio för live video shopping med popup-ytor. The Lobby Live slår upp portarna under november i MOOD Stockholm och kommer att erbjuda varumärken att ta del av en teknik som länkar samman den digitala och fysiska handeln.

the lobby.jpg
Bild: AMF Fastigheter

AMF Fastigheter fortsätter att utforska framtidens handel genom The Lobby Live. The Lobby Live integrerar den digitala och fysiska handeln och består av en studio för live video shopping och popup-ytor för fysisk handel i hjärtat av MOOD Stockholm. Här kan varumärken och retailaktörer hyra in sig för livestreaming-aktiveringar. Det är första gången tekniken integreras i en fysisk handelsplats erbjudande.

E-handeln är i dag en naturlig och integrerad del av handeln och med The Lobby Live knyter vi samman online och offline så att de stärker varandra.

– I The Lobby Live har vi skapat något unikt. Vi lyfter in en digital teknik i framkant och låter den ta plats på en av våra handelsplatser. E-handeln är i dag en naturlig och integrerad del av handeln och med The Lobby Live knyter vi samman online och offline så att de stärker varandra, säger Annelie Gullström ansvarig för Nya Affärer och Innovation på AMF Fastigheter.

Live video shopping är rörlig bild som streamas i realtid via digitala kanaler med en integrerad köpfunktion. Slutkonsumenter som ser på sändningarna, ofta presenterade av experter, influencers eller butikspersoner, kan handla online direkt via plattformen som är länkad till varumärkets e-handel.

– Intresset för live video shopping har vuxit snabbt men hittills har det varit relativt begränsat med varumärken som kunnat använda sig av tekniken på grund av höga instegskostnader. Med The Lobby Live har vi och Bambuser tagit fram ett attraktivt erbjudande som underlättar för fler att använda formatet. Live video shopping leder till både ökad digital försäljning och räckvidd samtidigt som det driver trafik till den fysiska butiken, säger Anna Thelander, marknadschef på AMF Fastigheter. 

Partnerskapet med Bambuser följer efter en lyckad pilotserie i MOOD Stockholm. Summer MOOD TV var en livesänd mode- och livsstilsserie på sex avsnitt som erbjöd både shopping och inspiration genom att lyfta utbud och profiler verksamma i MOOD-kvarteret. Serien hade som mål att inspirera till shoppingupplevelser såväl fysiskt som digitalt, oavsett om kunden befann sig i hängmattan på landet eller på handelsplatsen. Med The Lobby Live utökas samarbetet med Bambuser ytterligare.

– Det känns självklart att fördjupa vårt samarbete med AMF Fastigheter som är en innovatör inom fysisk handel. Digitaliseringen har gjort att handeln genomgår den största omvandlingen i modern tid. Den fysiska butiken är fortfarande väldigt viktig, men dess traditionella roll som enbart försäljningskanal förändras. Med detta samarbete går vi på en gemensam upptäcktsfärd med framtidens integrerade handel som slutdestination, säger Maryam Ghahremani, vd på Bambuser.

Pernilla Krantz

Redaktionschef

Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.