The Lobby – som ett livsstilsmagasin
4 juni 2018
I slutet av april smygöppnade AMF Fastigheter The lobby, deras senaste initiativ för att möta de utmaningar handeln står inför. Här testas och utvecklas innovativa lösningar för framtidens butiks- och shoppingupplevelser. The Lobby är att ses som en marknadsföringsplats vilket inte ska förväxlas med marknadsplats, menar Göran Swärdh, AMF Fastigheter.
The Lobby består av cirka 900 kvm, inklusive Cavabaren som är The Lobbys Food & Beverage. The Lobby är beläget i Moodkvarteret i Stockholm city. Här finns etablerade och nya varumärken, kreatörer, modeskapare samt såväl svenska som internationella entreprenörer.
Genom korta kontrakt, från en vecka upp till ett par månader, samt små ytor på mellan två och tio kvm, är konceptet föränderligt vilket också är målet.
– The Lobby är en marknadsföringsplats vilket inte ska förväxlas med en marknadsplats. Här får våra kunder en möjlighet att under en kort tid marknadsföra och utmana sig själva och de produkter och varumärken de tillhandahåller. Hela idén med The Lobby är att det ska vara en föränderlig plats. Som konsument ska du få olika upplevelser varje gång du kommer, ungefär som ett livsstilsmagasin där innehållet uppdateras och ändras kontinuerligt. Den ena gången du som konsument kommer in lanseras en ny bil, nästa gång blir du först med att se de senaste solglasögonen eller den nyaste designerväskan, säger Göran Swärdh, Affärsutvecklare, AMF Fastigheter.
Framtidens butiksupplevelser
The Lobby är inte att betrakta som en galleria med butiker så som de ser ut idag, menar Göran Swärdh.
– The Lobby är en process, en ständig utveckling. Det händer otroligt mycket inom retail idag, på alla plan. Den växande e-handeln förändrar t ex spelplanen för den fysiska handelln. Existerande affärsmodeller utmanas och The Lobby suddar nu ut gränser och skapar nya möjligheter. Shopping handlar idag mycket om upplevelser och i The Lobby satsar vi mycket på både ljus, ljud,doft och events.
Göran Swärdh beskriver medias uppvaktning i sambande med öppningen av The Lobby som rolig. Det viktigaste för AMF Fastigheter har dock varit något annat.
– Vi har för första gången tid att lyssna till våra konsumenter och kunder. Vi kan ha stora öron vilket känns bra. The Lobby är ett roligt projekt med allvar bakom. Idag är det konsumenterna som sitter i förarsätet.
Framtiden bygger på event
The Lobby fungerar som en social mötesplats där shoppingupplevelser går hand i hand med evenemang och umgänge.
– Under den relativt korta period The Lobby har varit öppet har vi haft ett flertal event redan. Framtiden bygger på event och vi hyr ut The Lobby till bl a frukostklubbar, kvällsevent etc. Event passar vårt koncept, dvs att det händer något hela tiden. The Lobby är förberett för aktiviteter, t ex har vi en catwalk i fönstret.
Erbjuder all inclusive
I The Lobby hyr man en yta på mellan två och tio kvm, och all inclusive erbjuds.
– Vi har en paketlösning innehållande exponeringslösningar, digital screens och personal. Vi har gjort en omfattande research i fyra år och det har visat sig att många företag inte har en organisation som klarar av att göra dessa snabba nedslag. Därför erbjuder vi våra hyresgäster en all inclusive-lösning som i praktiken innebär att de skickar sina produkter till oss och vi ombesörjer resten. De produkter som efter den korta hyrestiden inte är sålda sänder vi tillbaka.