URW: "Nu ska vi verkligen satsa"
14 juni 2019
Unibail-Rodamco-Westfield har skapat en helt ny avdelning som ska jobba med kommersiella samarbeten och pop up-butiker. Ulrica Frisk-Forsman leder gruppen som ska göra köpcentrumjätten mer kompatibel med den växande e-handeln.
I Unibail-Rodamco-Westfields köpcentrumbestånd i Sverige ingår Täby Centrum, Nacka Forum, Solna Centrum och flaggskeppet Mall of Scandinavia. För att möta konkurrensen från den växande e-handeln har en ny avdelning för kommersiella samarbeten bildats. Bolaget fortsätter sin stora satsning för att växa inom varumärkesupplevelser och pop up-butiker.
– Vi har jobbat med det här tidigare såklart, men inte så stort. Nu ska vi verkligen satsa och man ser att det här kommer öka väldigt mycket i framtiden. Det är många onlineföretag som vill synas i pop up-ytor. Så det är en naturlig utveckling och avdelningen har bildats för att vi ser ett stort intresse och samspel med just e-handeln, säger Ulrica Frisk-Forsman.
Stort nätverk
Ulrica Frisk-Forsman innehar en diger lista på olika roller inom storföretag som Spendrups, TV4, American Express och TUI. Hennes officiella titel är ”senior manager commercial partnership”, vilket betyder att hon kommer att leda en avdelning som kommer att jobba aktivt med medieförsäljning, brand experience event och pop up-ytor.
– Jag gillar att jobba för ett internationellt företag. Genom åren har jag byggt upp ett stort nätverk och det kommer jag att få nyttja i den här rollen. I den här branschen finns otroligt många företag inom retail, telekom, bilindustrin – ja alla sorter. Sedan är det en ynnest att få jobba med ett så starkt varumärke som Mall of Scandinavia. Det händer väldigt mycket spännande saker i branschen nu och det är roligt att få vara med på den resan, säger hon.
Vi fortsätter att öka besöksantalet i samtliga centrum och ser att onlineföretagen vill ha fysiska butiker.
Hur framtidens handel kommer att se ut är en fråga den nya avdelningen, commercial partnership, jobbar med dagligen. En del i det arbetet handlar om att tala om för företagen vikten i att synas i Unibail-Rodamcos-Westfields köpcentrum i Stockholm.
– Vi fortsätter att öka besöksantalet i samtliga centrum och ser att onlineföretagen vill ha fysiska butiker. Även om det är för en kortare period är det viktigt att visa sig och etablera sitt brand på rätt ställe. URW var bland de första att ta hänsyn till e-handel och konsumenternas beteende med ”click and connect” i Mall of Scandinavia redan 2015, säger Ulrica Frisk-Forsman.
”Finns inga gränser”
Unibail-Rodamco-Westfield har även satsat stort på upplevelser i olika former. I England har de byggt mindre fotbollsplaner och vågmaskiner i sina köpcentrum. I Stockholm har man jobbat med andra aktiviteter, men enligt Ulrica Frisk-Forsman finns det inga gränser för framtidens köpcentrum.
– Upplevelserna kommer bli fler, aktiviteter i form av sport, spa och restaurangupplevelser. Vi måste jobba mer för att kundanpassa vår produkt då man kommer att tillbringa mer tid i köpcentrum i framtiden. Vi har många som åker långväga för att besöka Mall of Scandinavia och då stannar man gärna länge, säger hon.
Bilindustrin har varit snabba att haka på trenden med att synas i Unibail-Rodamco-Westfields köpcentrum. Med det stora besöksantalet är det ett bra tillfälle att visa upp de senaste modellerna. Den här typen av marknadsföring kommer sprida sig till andra branscher också, menar Frisk-Forsman.
– Det kan vara ett musikbolag som vill lansera en ny artist, eller ett sportföretag som plockar in stora profiler. Det finns stora möjligheter och det är fortfarande lite av okänd mark för många. Nu kan vi ta initiativet och föreslå för företagen att göra aktiviteter som är kopplade till våra teman. Exempelvis skolstarten eller jobbdagar som vi har arrangerat lokalt i Täby, Nacka och Solna.