Vi vässar utbudet för att bli ännu bättre
12 december 2017
Centrumutvecklare Madeleine Eidmark anser att möjligheterna för Ängelholms stadskärna är många men att man hela tiden måste hålla sig i framkant och vara uppdaterad, det går inte att luta sig tillbaka och tycka att man är färdig. Arbetet med att skapa en attraktiv och levande stadskärna pågår ständigt, menar hon.
Hur skulle du beskriva Ängelholms centrum idag?
– På Stan i Ängelholm har en spännande mix av små specialbutiker, exklusiva boutiquer och flera stora kedjor. I vår vackra stadskärna kan du strosa länge och shoppa utan stress i mysig miljö. Här finns allt du behöver och mer därtill. Blir du sedan trött i benen kan du passa på att ta en paus på någon av stans mysiga caféer och restauranger. En stad att uppleva, helt enkelt.
Hur ser ert arbete med att utveckla centrum ut?
– Ängelholms kommun har i samråd med berörda aktörer arbetat i flera olika etapper med upprustning, tillgänglighetsanpassning och försköning av stadsmiljön. Det har gett oss fler aktivitetsytor och en spännande stadsmiljö. I samarbete med fastighetsägare har nya parkeringsplatser skapats och flera butikslokaler har moderniserats, vilket så klart är viktigt för handeln. 2013 tog vi fram ett varumärke för stadskärnan, På Stan i Ängelholm, för att samla alla aktörer under ett tak och sätta handels- och mötesplatsen på kartan. Nu går vi vidare och digitaliserar våra Ängelholms Presentkort och vässar utbudet för att bli ännu bättre.
Vad finns det för hot och möjligheter för Ängelholms centrum?
– Vi befinner oss i en region med stark tillväxt och i en kommun som växer med fler invånare och företag. På Stan kommer att få en positiv skjuts när vårt nya badhus, Vattenhuset, placerat i förlängningen av gågatan, öppnar i början av nästa år. Vi har en halvextern handelsplats också, Brännborn Center, med fokus på skrymmande volymhandel, som kompletterar stadskärnans utbud och som vi samarbetar med för att se till att man inte saknar något i utbudet i Ängelholm. Möjligheterna är många men man måste hela tiden hålla sig i framkant och vara uppdaterad, det går inte att luta sig tillbaka och tycka att man är färdig. Arbetet med att skapa en attraktiv och levande stadskärna pågår ständigt. Något som också är viktigt är att hitta kunderna där de befinner sig och vända sig till rätt målgrupper och utifrån det bygga förväntningar. För det är det vi levererar i förhållande till kundens förväntningar som styr hur nöjda kunder vi har. Jag brukar säga ”den dagen man slutar vilja bli bättre slutar man också att vara bra”.
Varför ska man etablera sig i Ängelholms centrum?
– Vi har en positiv omsättningsutveckling, bra butiksmix och ett bra näringslivsklimat att driva verksamhet i. Det är därför exempelvis H&M valt att utvidga sin verksamhet med heminredningskonceptet H&M Home här i höst. Dessutom har man som företagare många nätverks- och samarbetsmöjligheter hos oss.
Hur kommer Ängelholms centrum att se ut om fem år?
– Generellt sett ser vi att kvällsekonomin ökar i stadskärnorna runt om i Sverige. Även i Ängelholm ser vi ett utökat restaurangutbud och jag tror att trenden håller i sig. Vi jobbar för att skapa fler upplevelser och mötesplatser. Ängelholm är idag en stad man åker till för att shoppa. Vi har många trogna kunder och det tror jag att vi kommer fortsätta ha. Om fem år kommer vi att ha fler mötesplatser och mer upplevelser, ett ännu bredare utbud av shopping och caféer och restauranger. En blomstrande stadskärna som är den självklara mötesplatsen. Folk kommer fortfarande att säga ”Vi ses På Stan” när man ska bestämma vart man ska träffas.