Cityplay väcker liv i staden
14 maj 2019
När du vet vem du pratar med är det lättare att vara relevant och skapa värde. Det har man sedan länge arbetat med inom e-handeln. I den fysiska handeln har man istället förlitat sig på kundundersökningar, mosaikdata och annan mindre direkt och exakt datainsamling. Fram tills nu!
Nu lanseras Cityplay och den första staden som insett de stora fördelarna att lära känna sina invånares beteende är Östersund. Cityplay är ett medlemsprogram som syftar till att stärka den lokala handeln genom att belöna lokal aktivitet. Enkelt förklarat samlar Cityplay stadens alla stämpelkort i en och samma app. Handla på kaféet 5 gånger och få en kaffe eller handla på klädbutiken för 500 kr och få ett presentkort på 50 kr. Genom att ansluta sitt betalkort till Cityplay behöver medlemmarna aldrig mer komma ihåg att ta med sig sina bonus- eller stämpelkort. Cityplay kommer ihåg åt dem och meddelar när det finns belöningar att hämta ut.
Med betalkortskopplingen ökar transparensen inom den fysiska handeln och genom att analysera köp- och beteendedata skapas nya möjligheter för staden och för de som handlar där. Cityplay baseras på över 10 års erfarenhet inom retail, köpcentrum och lojalitet. Arbetet med att ta fram cityplay har pågått i drygt ett år och har inkluderat djupstudier av köpbeteende, önskemål från retail och behov från den lokala handeln.
Vi är oerhört glada att kunna erbjuda en produkt till staden som inte kostar en förmögenhet.
- Vi är oerhört glada att kunna erbjuda en produkt till staden som inte kostar en förmögenhet, är i princip helt automatisk för både handlare och medlemmar och inte kräver en massa dyr och teknisk utrustning. Samtidigt skapar vi helt nya insikter kring betalningar och köp, något som för sex månader sedan var helt omöjligt. Säger Björn Bjärbo, vd på Goloyal som ligger bakom produkten cityplay.
Cityplay kommer att lanseras i fler städer inom kort och nästa stad på tur är Linköping. Cityplay-appen går att ladda ner där appar finns.