Digitalstrul på jobbet stressar

20 november 2018

Digitala verktyg kan göra underverk för samarbetet på jobbet – men också skapa stress och dålig stämning kollegor emellan. Så många som sex av tio svenska tjänstemän är frustrerade över det digitala samarbetet och varannan vill skrota eller se över de verktyg som erbjuds på arbetsplatsen. Samtidigt saknar majoriteten utbildning för användningen av desamma. Det visar en ny undersökning från Kantar Sifo som Telenor låtit genomföra.

Digitalstrul stressar.jpg
Bild: Pixabay.com

Drygt 1700 tjänstemän, varav över 500 chefer, har svarat på frågor om det digitala samarbetet på sin arbetsplats. Resultaten visar att nyare tjänster så som videomöten, olika chattverktyg och dokumenthantering i molnet används relativt flitigt – åtta av tio tjänstemän gör det regelbundet.


Samtidigt sker det långt ifrån friktionsfritt, då sex av tio arbetstagare och ännu fler chefer vittnar om stress eller frustration i samarbetet. De främsta anledningarna är teknikstrul, otydlighet kring vilka tjänster man förväntas använda och att ens kollegor och kunder använder andra plattformar.


Undersökningen vittnar om att många företag köper in en mängd olika digitala verktyg, och tänker att det räcker så.

Mats Almgren, Affärsområdeschef, Telenor Företag.


– Undersökningen vittnar om att många företag köper in en mängd olika digitala verktyg, och tänker att det räcker så. Kanske beror det på att man rädd att hamna efter i digitaliseringen. Men utan ledarskap och struktur blir det lätt stökigt, och att så många arbetstagare känner stress och frustration är något som både vi i branschen och ledare i tjänsteföretag måste ta på allvar, säger Mats Almgren, Affärsområdeschef, Telenor Företag.

Utbildning & riktlinjer saknas

Mer än varannan arbetstagare, och en ännu större andel chefer, anser att det finns behov av att se över arbetsplatsens befintliga samarbetsverktyg, exempelvis genom att rensa bort eller byta ut en del av dem.

Majoriteten av arbetstagarna har heller inte fått någon utbildning i verktygen, och nästan varannan  saknar riktlinjer för användningen. Detta trots att riktlinjer och utbildning rankas som två av de viktigaste framgångsfaktorerna för att få till ett effektivt digitalt samarbete.

– Vår undersökning visar tydligt på ett antal framgångsfaktorer. Självklart måste tekniken fungera, men därutöver behöver arbetsplatsen upprätta riktlinjer och policys och satsa på utbildningar så att alla förstår och lär sig verktygen fullt ut. Med en större tydlighet och högre digital kompetens kan vi få till ett mer effektivt samarbete, avslutar Mats Almgren.


Rapporten i sin helhet finns att ladda ner hos Telenor.




Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.