Distansarbete viktig faktor för nöjda medarbetare

23 augusti 2024

Svenskt Kvalitetsindex (SKI) presenterar nu den första rapporten i en serie om medarbetarnöjdhet som visar att distansarbete fortsätter att vara en viktig faktor för hur nöjda medarbetare är i Sverige.

Bild: SKI
Bild: SKI

Rapporterna kommer från Jobbhälsoindex 2024, en av Sveriges mest omfattande medarbetarundersökningar. Cirka 40% av svenska arbetstagare jobbar helt eller delvis på distans, och resultaten pekar på att dessa medarbetare är mer nöjda än de som arbetar på plats. Men rapporten belyser också de utmaningar som distansarbete innebär för organisationer och chefer.


– De som jobbar på distans är mer nöjda än de som arbetar på plats, och en bidragande faktor till det är att distansarbetare upplever bättre balans mellan arbete och privatliv, säger Isabel Simon, analytiker på SKI.
– Dessutom ser vi att distansarbetare i högre utsträckning skulle rekommendera sin arbetsplats till andra, något som utgör en betydande konkurrensfördel för arbetsgivare som vill attrahera och behålla motiverade medarbetare.


Samtidigt som distansarbete har många fördelar kommer det med utmaningar som man inte kan blunda för.

– Det finns en tydlig utmaning i hur distansarbete regleras och uppfattas," säger Lovisa Svensson, projektledare på SKI. 
– 62% av distansarbetarna har tydliga regler för när och var de ska jobba, men 3 av 10 tycker att dessa regler inte följs, vilket påverkar deras nöjdhet negativt. Det här visar att det behövs ett tydligt ledarskap och att riktlinjerna efterlevs konsekvent. 

En annan viktig insikt är synen på produktivitet. Medan 44% av distansarbetarna anser att de är mer produktiva när de arbetar hemifrån, anser endast 25% av cheferna att produktiviteten ökar. Det visar på en potentiell konflikt mellan medarbetares upplevelser och chefernas förväntningar, vilket kan påverka hur distansarbete organiseras framöver.

För att möta de nya kraven från en arbetsstyrka som till stor del arbetar på distans, måste arbetsgivare anpassa sitt ledarskap.

–  Det är avgörande att chefer får rätt verktyg och utbildning för att effektivt kunna leda både distans- och kontorsbaserade team, betonar Isabel Simon.
–  Vi ser att de som arbetar på plats värderar en välfungerande ledning högst, medan distansarbetare fokuserar mer på arbetsuppgifternas mening. Detta ställer krav på ett flexibelt och lyhört ledarskap.

3 av 4 chefer tror att mängden distansarbete kommer vara samma som idag eller öka vilket visar att distansarbete är här för att stanna. För arbetsgivare gäller det att omfamna förändringarna och använda insikter som verktyg för att skapa en attraktiv arbetsplats med nöjda medarbetare.

–  Det är viktigt att inte glömma bort att alla arbetsplatser är olika. Därför är det avgörande att som arbetsgivare skaffa sig en tydlig uppfattning om hur det ser ut bland de egna medarbetarna. Djupare insikter kan förbättra arbetsmiljön och därmed konkurrenskraften. Vi vet också att nöjda medarbetare är en nyckel till nöjda kunder, avslutar Isabel Simon.

Pernilla Gilbert

Kommunikatör

Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.