E-handeln växer
12 juni 2018
E-handeln i Sverige ökade med 17 procent under det första kvartalet 2018, enligt rapporten E-barometern Q1 2018. Dagligvaruhandeln växte snabbast, följt av sporthandeln samt möbler och inredning.
Svensk e-handel fortsätter stabilt att växa, med tvåsiffriga procenttal kvartal efter kvartal. Nästan all tillväxt i handeln idag sker inom online. 17 procents tillväxt är en hög siffra för kvartalet, som delvis kan förklaras med att tillväxten var historiskt låg samma period förra året. Prognosen för helåret ligger på 15 procent.
Dagligvaruhandeln (+30 procent) visade kvartalets högsta tillväxttal, följt av sporthandeln (+26 procent) samt möbler och heminredning (+25 procent), enligt E-barometern som PostNord ger ut i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research. Mogna e-handelsegment, som böcker/medier (+6 procent), hemelektronik (+12 procent) samt kläder/skor (+13 procent), växte lite blygsammare.
Idag är det mycket diskussioner och spekulationer om Amazons intåg i Sverige.
Rapporten visar att globaliseringen av svensk e-handel är betydande. E-handeln i Sverige omsätter 67 miljarder kronor. Adderar vi svenskarnas e-handelskonsumtion från utlandet omsätter e-handeln ytterligare 13 miljarder kronor, vilket skulle innebära att den totala e-handelsmarknaden motsvarar cirka 80 miljarder kronor.
Det som lockar mest med att näthandla utomlands är jakten på lägre priser och fler unika varumärken. Allt mer mogna konsumenter hittar favoriter även utomlands och andelen som säger att deras senaste köp var från en e-handlare som de handlat från tidigare, har ökat från 27 procent till 36 procent mellan 2017 och 2018.
– Idag är det mycket diskussioner och spekulationer om Amazons intåg i Sverige. Svenska konsumenter handlar redan en hel del därifrån, trots att Amazon inte har en svensk domän. Det är därför viktigt för svenska aktörer att ha en strategi för att skapa lojalitet redan nu. Lojalitet ges inte rakt av idag, utan måste hela tiden förtjänas. Konsumenterna ställer allt högre krav på alltifrån relevans och enkelhet till inspiration från detaljhandelsföretagen, säger Carin Blom, detaljhandelsexpert på PostNord.