Få svenskar vågar ta steget till eget företag

16 augusti 2024

Var tredje svensk kan tänka sig att starta eget företag, men bara en av tjugo planerar för att göra verklighet av tankarna under det kommande året. Det här visar en ny undersökning bland drygt 1 000 svenskar som genomförts av revisions- och rådgivningsföretaget PwC tillsammans med Kantar Media.

My Lidén. Bild: PwC
My Lidén. Bild: PwC

– Vi ser en viss attitydförändring när det gäller synen på eget företag. 32 procent säger sig vara positivt inställda till egen verksamhet, vilket är sju procentenheter fler än i förra årets undersökning. Tyvärr är det bara fem procent av samtliga respondenter som planerar att realisera de här planerna under det närmaste året, berättar My Lidén, revisor och rådgivare på PwC.

Resultatet visar att det är något fler män än kvinnor som planerar ett eget företagande. Allra mest företagsinriktade är personer i åldersgruppen 18-34 år, där åtta procent planerar att starta företag under det kommande året.

– Det är tydligt att osäkerheten präglar synen på företagande, där sju av tio upplever att det känns tryggare att vara anställd än att driva företag. En orsak till svaren kan vara den ökning av antalet konkurser som ägt rum under den senaste tiden, säger My Lidén.

Undersökningen har även tittat närmare på inställningen till att byta jobb och kopplingen till den ekonomiska utvecklingen.

– När det gäller byte av jobb ser vi inte samma osäkerhet som när det gäller företagande. Bara nio procent säger att de inte vågar byta jobb på grund av osäkerheten i svensk ekonomi, berättar My Lidén och avslutar;
– Störst osäkerhet finns inom ålderskategorin 30-49 år, där 14 procent ställer sig tveksamma till  jobbytet. Vi ser också tydliga skillnader med minskad osäkerhet i takt med högre inkomster.


Pernilla Gilbert

Kommunikatör

Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.