Fastighetsbolag i gemensam satsning
9 april 2019
Sveriges ledande fastighetsbolag, däribland Akademiska Hus, har tillsammans med förvaltningsbolaget Fastighetsägarna Service tagit initiativ till en digital accessplattform. Genom det gemensamt finansierade bolaget Accessy vill grundarna skapa en självständig operatör för utveckling av digitala nycklar.
En del av fastighetsägarens nya verklighet handlar om att hantera flöden av leveranser in i fastigheterna, samtidigt som hyresgäster idag önskar mer tjänster kopplade till sin arbetsplats. Det kan handla om att få tillgång till arbetsplatser i coworking eller för att hyra ett extra konferensrum, men också för att enkelt få catering till mötet eller hyra en elcykel för transporten dit. Det finns också ett behov av att på ett säkert sätt ge besökare, leverantörer eller entreprenörer en tillfällig access till en fastighet.
Idag saknas en plattform där fastighetsägare enkelt kan knyta ihop denna kundresa. Bakom Accessy AB står några av landets ledande fastighetsbolag: Akademiska hus, Castellum, Fabege, Humlegården och Vasakronan samt Fastighetsägarna Service.
Med Accessy tänker vi likadant – om alla stora fastighetsägare är med från början tror vi att förutsättningarna för tjänsten optimeras.
- Accessy AB är ett bra exempel på hur vi kan medverka till en förändring som både gynnar våra kunder, vår egen verksamhet och branschen i stort. Med digital access genom Accessy kommer vi kunna leverera en bättre kundupplevelse samtidigt som vi automatiserar tidsödande nyckelhantering. Tillsammans med Fastighetsägarna och övriga medverkande fastighetsbolag ser vi till att plattformen utvecklas på fastighetsägarnas villkor och möter våra krav på till exempel funktion och säkerhet, säger Ulf Däversjö, direktör för innovation och hållbar utveckling på Akademiska Hus.
Ökad säkerhet och bekvämlighet
Accessy är en digital plattform där fastighetsägare enkelt kan fördela access, rättigheter och behörigheter, till låsta utrymmen som kontor, mötesrum, lokaler eller lägenheter. Genom lösningen hanteras även tillgängligheten för olika tjänster som logistik och leveranser, blåljus, avfallshantering och andra servicetjänster. Förutom en förbättrad funktionalitet ökar också säkerheten, genom att man får bättre kontroll över vem som vistas i fastigheten och när.
Genom Accessy tar fastighetsbolagen fram en tjänst med vilken man tillsammans med Bank-ID enkelt identifierar sig för att få en personlig digital nyckel. Accessy är en så kallad ”öppen lösning” för låsleverantörers system och fastighetsägares olika applikationer, så som exempelvis hyresgästappar. Accessy kommer att certifiera de företag som uppfyller kraven på en säker nyckelhantering.
- Lösningen kan i någon mening liknas vid Swish, där användarna kan skicka pengar mellan varandra med full genomlysning. Det som just gjorde Swish så populärt bland användarna var att samtliga storbanker enades om en gemensam lösning. Med Accessy tänker vi likadant – om alla stora fastighetsägare är med från början tror vi att förutsättningarna för tjänsten optimeras, säger Christoffer Börjesson, chief digital officer på Fastighetsägarna Service tillika interims-vd för Accessy AB.