Flexibla kontor hos C/O
23 april 2021
Idag finns C/O på fem platser i Stockholmsområdet men fler anläggningar är på gång. Här kan du smidigt hyra ett kontor, utan några mellanhänder. ”I och med att vi tar bort mellanledet kan vi leverera ett starkare erbjudande till våra kunder”, säger Thomas Jonasson, uthyrnings- & marknadschef på Profi Fastigheter.
C/Os första anläggning öppnades i Kista under 2019 och har sedan dess utökats till fem anläggningar i Stockholmsområdet. Bakgrunden var att Profi tog ett beslut att driva sina egna coworkinganläggningar, utan några mellanhänder.
– Vi får direktkontakt med våra hyresgäster och kan ha en tät dialog vilket innebär att de har möjlighet att både växa och krympa inom vårt bestånd. I och med att vi tar bort mellanledet kan vi leverera ett starkare erbjudande till våra kunder samtidigt som vi gör en bra affär själva, säger Thomas Jonasson, uthyrnings- & marknadschef på Profi Fastigheter.
Genom vår geografiska placering har vi stora möjligheter att erbjuda kontorslösningar i närheten av där människor bor och på så sätt minska pendlingstider.
C/Os fem anläggningar omfattar idag drygt 7 500 kvadratmeter. Tre av dem håller på att byggas ut och när de är klara ökar ytorna till 10 000 kvadratmeter. Man håller även på att projektera en ny anläggning som ska öppna efter sommaren, i det expansiva området Backa-plan i Göteborg. Anläggningen blir den första utanför Stockholmsområdet.
– Grunden är att C/O bara finns i de fastigheter vi själva äger. I takt med att vi hittar bra och lämpliga fastigheter etablerar vi gärna fler kontor. Vi vill bygga en volym, ju mer vi växer desto bättre är det för våra hyresgäster. Genom vår geografiska placering har vi stora möjligheter att erbjuda kontorslösningar i närheten av där människor bor och på så sätt minska pendlingstider.
God tillströmning trots pandemiår
Som medlem hos C/O får man tillgång till alla enheter, oavsett vilken stad de ligger i. Medlemskapet kan tecknas månadsvis och man får då tillgång till loungeytor, mötesrum, kaffe och andra faciliteter. Det finns också möjligheter att hyra ett kontorsrum i den storleken som passar just dig.
– Vi har kontorsrum från 8 kvadratmeter upp till 450. Vi har valt att ha en enkel prissättning med en all inclusive-princip där hyresgästen har full tillgång till mötesrum, kaffe och annan service. Du betalar en fast summa varje månad och då ingår allt med full access, säger Thomas Jonasson.
Trots pandemiåret upplever Thomas Jonasson att de haft en god tillströmning av hyresgäster. Något han tror beror på att detta är ett enkelt och ganska riskfritt sätt för företag att hyra kontor på. Flexibiliteten är stor och ytorna går att anpassa efter de behov som finns, och som kan ändras under resans gång.
– Vi ser ett ökat intresse av den här typen av flexibilitet och utmaningen är att kunna bygga den här typen av kontorslösning med större lokalytor. Att bygga och fylla små rum på 8-10 kvadratmeter funkar alltid, men utmaningen blir att hitta både en ekonomi och en flexibilitet för de stora ytorna.
Utbyte av kunskap
C/O har valt att inte rikta sig mot någon speciell bransch eller sektor, här sitter allt från revisionsbyråer, spelutvecklare, telemarketingbolag till försäkringsbolag och säljkontor. Detta gör att hyresgästerna får möjlighet att nätverka och dra nytta av varandras kunskaper.
– Vi vet att många av våra hyresgäster gör affärer med varandra, det är toppen om du behöver göra en webbsida och det sitter en webbutvecklare i rummet bredvid. Jag är helt övertygad om att det ligger helt rätt i tiden, säger Thomas Jonasson.
Fördelarna med en lösning som C/O är många, bland annat menar Thomas Jonasson att det stärker ett företags identitet och varumärke. Det är en representativ miljö att ta emot kunder i och till alla anläggningar finns det goda kollektiva kommunikationer och närhet till de stora trafiklederna.
– Vi har också ett oerhört konkurrenskraftigt pris, det är väldigt lätt att budgetera för den här kontorsplatsen. I snitt kostar en kontorsplats, beroende på var den ligger, mellan
2 000-3 000 kronor per anställd och månad. Ska man göra en budget för verksamheten vet man precis lokalkostnaden per anställd, vilket gör detta till ett väldigt enkelt sätt att hyra lokal på, avslutar han.