Framtidens köpcentrum
22 maj 2018
Cushman & Wakefields rapport Nordic Shopping Centres "a preview of the future" visar på 10 trender i framtidens köpcentrum. Det handlar om showroom, ny teknologi, kortare hyreskontrakt, robotar, matupplevelser, låtsasbutiker, snabb betalning, kunden som reklampelare och crowfundingsajter.
Cushman & Wakefields rapport Nordic Shopping Centres "a preview of the future" visar på 10 trender i framtidens köpcentrum.
1. Förutsägbar handel - Fastighetsägare och handlare investerar i teknologi för att ta reda på kunders beteende och behov på en specifik plats vid en specifik tidpunkt.
2. Showroom för e-handeln - E-handelsjättarna kan vara morgondagens ankarhyresgäster. De etablerar butiker för att visa upp sina produkter.
3. Handelns airbnb - Handelns motsvarighet till Airbnb möjliggör för fastighetsägare att via en digital plattform hyra ut lokaler på korta kontrakt till handlare.
4. Robotarbetare - Robotar assisterar kunder i butiker och serverar mat i restauranger.
5. Mat och matupplevelser - Mat och och upplevelser får en ännu större betydelse. Matlagningskurser, pop up-restauranger och food trucks kan ersätta den traditionella food courten.
6. Låtsasbutiker - Genom virtual reality (VR) och augmented reality (AR) kan en kund få känslan av att besöka en verklig butik eller se hur en vara ser ut.
7. Snabb betalning - Sätten att betala blir fler, med olika mobila lösningar som exempelvis Swish.
8. Kunden som reklampelare - Kunden kan marknadsföra sina köp till vänner och bekanta och få kommission om marknadsföringen leder till köp.
9. Crowdfundingsajter - Innovativa och kreativa projekt får möjlighet att visa upp sina idéer via crowdfundingsajters plattformar i gallerior.
10. Även fysiska butiker - De fysiska butikerna fortsätter att spela en viktig roll för handeln. Nätbutiker och fysiska butiker kompletterar varandra.
Läs hela rapporten här.
Källa: Cushman & Wakefield