Göteborgs nya stadsdel

10 maj 2023

S, V, C och MP i Göteborg har nu kommit överens om att ta det första steget mot att bygga på området mellan Stenas Danmarksterminal vid Järntorget och Klippan i Majorna.

masthuggskajen webben.jpg
Visionsbild: Älvstranden Utveckling

Under många har Södra Älvstranden varit nästintill otillgänglig för invånarna i Göteborg, till skillnad mot den expansiva Norra Älvstranden. Södra Älvstranden har varit instängt bakom stängsel och taggtråd och ytan har dominerats av lastbilar, fartygsterminaler och färjor. 

I framtiden kan detta ändras då en majoritet bestående av Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Centerpartiet, nu har  kommit överens om att vidta det första steget mot att utreda möjligheterna för byggandet av en sträcka mellan Stenas Danmarksterminal vid Järntorget och Klippan i Majorna.

I praktiken innebär detta att man ska börja arbeta med att ta fram en fördjupad översiktsplan för sträckan, vilket kan beskrivas som en sorts förundersökning eller förstudie.

– Den senaste tiden har det hänt rätt mycket saker som påverkar situationen längs med Södra Älvstranden, säger Johannes Hulter (S), ordförande i stadsbyggnadsnämnden och kommunalråd med ansvar för stadsutveckling, till Göteborgs-Posten.

Förhållandena har förändrats markant efter att Stena har tillkännagett att de planerar att flytta hela sin verksamhet till Arendal senast 2027, vilket innebär att såväl Danmarks- som Tysklandsterminalen försvinner och kan ge plats åt annat. 

– Man tar helt enkelt ett helhetsgrepp från Järntorget till Klippan, säger Johannes Hulter.

Enligt förslaget ska arbetet med utvecklingen av Södra Älvstranden påbörjas snabbt. En första delrapport ska presenteras redan till hösten, och hela ärendet ska avgöras senast hösten 2024. 

Pernilla Krantz

Redaktionschef

Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.