Inred butiken rätt
6 juni 2019
Vad är viktigt när man inreder en butik? Hur ser processen ut och finns det något som man absolut inte ska göra? Erik Jarlöv och Agneta Pettersson, arkitekter från Urban Design reder ut hur man bäst inreder en butik.
Sedan 90-talet arbetar Erik Jarlöv och Agneta Pettersson med att inreda och rita butiker och handelsplatser, något som från en början var ett sidospår till det traditionella arkitektarbetet.
– Vi båda har ett förflutet på ett bolag som heter Bas Brand Identity, då Bas Retail, och vi har jobbat med stora varumärken såsom Ikea, Stadium, Lindex och många andra. Jag har haft mer fokus på större handelsområden och att skapa bra miljöer ur ett urbant stadsperspektiv, medan Agneta har jobbat mer med butikskoncept och kundmöte, säger Erik Jarlöv.
Kunderna varierar, allt från små exklusiva butiker till kedjor som Vårdapoteket, H&M, Lindex, ICA och Alcro. Och hur man inreder varierar stort beroende på butikstyp. I en modebutik vill kunden bli inspirerad, överraskad och se produkten i ett sammanhang, medan det i en fackbutik är viktigare med kunskapsförmedling och hjälp att hitta rätt produkt.
Handlar man mode är det mycket mer en känslomässig inspirationsresa.
– Är det en enskild butik med exklusiva varumärken och hög servicenivå blir tänket helt annorlunda mot om det är en stor kedja med brett sortiment och flera butiker, där kunden själv ska hitta och känna igen sig från butik till butik, säger Agneta Pettersson.
– Shoppar man på en fackbutik ska butiken vara som ett bibliotek och man ska snabbt hitta rätt, ordningen och strukturen är jätteviktig. Handlar man mode är det mycket mer en känslomässig inspirationsresa. En livsmedelsbutik är ju en sorts fackhandel, men med öar av inspiration i form av provsmakning, recept och kombinationer, för att exempelvis få kunden att upptäcka nya produkter eller som en hjälp hitta inspiration till vardagsmiddagen, fortsätter hon.
Do’s and dont’s
Det viktigaste vid inredning av en butik, menar arkitekterna, är att lära känna deras kunds kund och sätta sig in i köpbeteendena.
– Det är också otroligt viktigt att lära känna varumärket och dess historia. Det finns alltid en risk med en förändring, den måste kopplas till ursprunget. Hur ska man hänga med i förändringen utan att tappa sin själ? Det är där de stora utmaningarna ligger, säger Erik Jarlöv.
Men på frågan om det finns något man absolut inte ska göra är svaret enkelt – nej.
– Man kan säga att många av de som lyckas bäst är de som bryter mot reglerna och grundprinciperna, men det är klart att det finns relativt självklara saker som gör att det inte fungerar, till exempel att trycka ut för mycket varor i butiken samtidigt. Man ser liksom inte skogen för alla träd, menar Erik Jarlöv.
– Det finns så många no-no’s som har att göra med pris och sortiment, men tittar man rent inredningsmässigt så tror jag dock att en big no-no är att tro att inredningen i sig säljer. Det är inte designen på själva hyllan som säljer, utan att hyllan är gjord så att den lyfter fram produkten som ska säljas, säger Agneta Pettersson.
Två steg vid inredning
Just nu jobbar Urban Design med bland andra fastighetsbolagen Kungsleden, Castellum och Fabege. Där fungerar de som specialister i förståelsen om vad som gör en bra lokal för hyresgästen. Första steget för en bra butiksetablering är att skapa en bra handelsplats tillsammans med fastighetsägaren och det andra steget sker direkt med själva butiksägaren.
Urban Design jobbar tätt intill kunden och menar på att fria händer vid sådana här uppdrag är ganska ointressanta.
– Fria händer leder inte till någon större förändring, alla delar måste hänga ihop. Produkterna, var i butikerna de ligger, inredning, personal och kommunikation – allt är en del av kundupplevelsen, säger Agneta Pettersson.