"Jag hjälper gärna till"

8 oktober 2020

Trä- och Möbelföretagen, TMF, lanserade nyligen rapporten "Den svenska möbel- och inredningsbranschen – statistik & analys av värdekedjan – 2020". I rapporten presenteras för första gången branschen längs hela värdekedjan, från design via produktion och leverantörer till detaljister. Rapportlanseringen, som skedde på ett webbinarium med näringsminister Ibrahim Baylan, innehöll ett panelsamtal om hur branschens nuvarande konkurrensfördelar; en hög exportandel, stark hållbarhetsposition samt hög grad av inhemsk produktion ska kunna bibehållas - något branschen vill samarbeta kring. Och - då hjälper näringsministern gärna till.

Offecct2.jpg
Bild: Offecct

- Vi initierade ett exportsamarbete när jag var energiminister och jag ser att man kan göra det även här. Om det är så att branschen samlas för att ta nästa steg ifråga om export, så kommer jag som näringsminister att hjälpa till, säger Ibrahim Baylan.

Stark position

Att möbel- och inredningsindustrin har en stark position – inte minst ifråga om export – visar rapporten. Mer än 70 procent av de möbler som produceras i Sverige skickas utanför landets gränser. 

Vi måste bl a ta lärdom av Danmark, ett land som är litet men syns så mycket internationellt.

Ett utvecklat hållbarhetstänkande är ytterligare en konkurrensfördel för svensk möbelproduktion, som ligger långt fram när det gäller cirkulära produktionsprocesser och affärsmodeller. Svensk kvalitet, funktionalitet och innovation är också starka begrepp på den internationella marknaden. 

- Hindret för att lyckas ännu bättre gällande export sitter mycket hos oss företagare – vi måste bestämma oss och ibland är vi för nära vår verksamhet för att ta oss ut från hemmamarknaden, menar Sonnie Byrling, vd på möbelföretaget Swedese. Vi måste bl a ta lärdom av Danmark, ett land som är litet men syns så mycket internationellt.

- Det känns viktigt att ha gjort den här rapporten och att lyfta fram industrin och hur stor den faktiskt är, säger Cecilia Ask Engström, chef på branschutveckling på TMF. Vi måste fortsätta jobba med våra förutsättningar såsom en tydlig kravställan på hållbarhet i offentlig upphandling. Där har vi en konkurrensfördel och där kan våra företag leverera.

offensiv anda

Mats Kinnwall, chefekonom på Teknikföretagen, betonade vikten av tillverkningsindustrins sammantagna betydelse för Sverige – ”en dynamo” som inklusive hela värdekedjan står för närmare 20 % av BNP.

- Det här är en industri vi inte kan ta för given. Vi måste fortsätta jobba med kompetensförsörjning, arbetskraftskostnader, skatter och regelverk - saker som vi måste beakta för att behålla konkurrenskraften.

Ibrahim Baylan har i alla fall en väldigt positiv bild av den svenska möbel- och inredningsbranschen, som han bl a bekantade sig med under en guidad tur på årets Stockholm Furniture & Light Fair. 

- Jag upplevde det som en mångfacetterad bransch med en offensiv anda. En optimism och vilja att ta sig an de utmaningar som finns.  Det är en bransch som både lyckats väl och har stor potential och jag tog med mig energi och optimism från de mötena. 

Ta del av rapporten här

Pernilla Krantz

Redaktionschef

Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.