Konsumenterna vill handla i butik
12 december 2017
Enligt en studie utförd av fastighetsrådgivningsföretaget CBRE föredrar 79 procent av de internationella konsumenterna att besöka en butik framför att handlar online. Konsumenter som handla online och hämtar upp produkter i butik genererar dessutom stora merförsäljningsmöjligheter, menar CBRE.
Under den stora retailmässan MAPIC i Cannes presenterade CBRE en ny internationell studie om konsumentbeteende. Studien visade att 79 procent av de internationella konsumenterna hellre besöker en butik än handlar online. Resultaten visar vilken viktig roll den fysiska butiken spelar i shoppingupplevelsen. Konsumenter ser shopping huvudsakligen som en social aktivitet och de allra flesta vill fortfarande se, känna på och köpa produkten direkt. Onlinebutiker spelar dock en viktig roll när det gäller att söka efter och välja ut produkter.
Kundernas shoppingupplevelse
Totalt ingick 32 000 konsumenter i 32 länder i CBRE:s undersökning där syftet var att få en bättre förståelse för kundernas shoppingupplevelse, vilka kanaler som finns och vilka som används mest. 75 procent av konsumenterna letar efter specifika varor online och är allt mer ”uppkopplade” – de interagerar med återförsäljare och andra konsumenter för att undersöka och köpa produkter. Allt fler, 42 procent, använder sociala medier för produktrecensioner.ecensioner.
Merförsäljningsmöjligheter
30 procent av alla konsumenter använder sin mobiltelefon för att jämföra priser och få produktinformation, framför allt i Stillahavsområdet. Studien visar även att 49 procent av alla konsumenter i Kina använder en smarttelefon för att handla produkter. Konsumenter handlar online och hämtar upp produkter i butik i genomsnitt var tredje vecka – det här innebär stora merförsäljningsmöjligheter för dessa butiker då konsumenter vanligtvis handlar ytterligare produkter när de hämtar varorna i butik.
– Tillfället då konsumenten ska hämta upp sin onlinevara i butik innebär en fantastisk möjlighet för butiker till merförsäljning. De handlare som tänker till här och tar tillvara på dessa nya flöden har en spännande framtid, säger Anders Malmgren, Head of Retail på CBRE i Sverige.
Två stora utmaningar
– Eftersom relationen mellan den fysiska butiken och onlinevärlden blir allt mer komplex står fastighetsägare och butiks-ägare inför två stora utmaningar. Den första är det allt större behovet av bra service, stort produktutbud och värdeökande tjänster till kunder. För det andra bör de även titta på relevanta sätt att utnyttja trender och se möjligheterna inom digital teknik och sociala medier. Målet är att göra shoppingupplevelsen mer underhållande men även så smidig som möjligt. Tekniken ska vara en faktor som ger mervärde, inte vara ett hinder, säger Dr Nick Axford, Global Head of Research på CBRE. Andrew Phipps, Head of EMEA Retail Research and Consulting på CBRE, tillägger:
– Den fysiska butiken spelar på många sätt en större roll än tidigare, den är själva essensen för varumärket och är den viktigaste delen i shoppingupplevelsen. Tekniken ska användas för att sprida marknadsföringsbudskapet till så många kunder som möjligt, men den bör inte användas för att ändra på sitt varumärke eller sin image.