Nya värden i äldre interiörer

7 december 2017

Under de senaste fem åren har inredningsföretaget Input interiör märkt av ett ökat intresse för att återbruka interiör och möbler, både i privata näringslivet och inom offentlig verksamhet. En förändrad inställning hos företagen och deras personal ses som en av flera faktorer som bidragit till denna utveckling.

umwelt1.jpg
Bild: Input intreriör

Förbättrad logistik, ny teknik och ett förändrat mindset bidrar till att allt fler företag och organisationer väljer återbrukad inredning när det är dags att flytta eller förnya sina lokaler.

– Vår omsättning för återbrukad inredning har ökat markant de senaste fem åren. Det finns en enorm potential inom området och med stora aktörer som förebilder kommer det att öka ytterligare, säger Mille Milehem COO på Input interiör.

Mindre snack & mer verkstad

De senaste fem åren har Input interiör märkt av ett ökat intresse för att återbruka interiör och möbler, både i privata näringslivet och inom offentlig verksamhet. Andelen återbruk i projekten kan variera. Under hösten valde Telia att återbruka hela 86 procent av inredningen på sitt nya kontor med 700 arbetsplatser i Luleå. Och under våren pågår arbetet med att färdigställa SEB:s nya huvudkontor i Solna, även här har en del av möblerna fått en andra chans i nya lokaler.

– För några år sedan var det många som pratade om vad som borde göras. Nu är det mindre snack och mer verkstad. Även om återbrukade möbler fortfarande står för en liten del av vår totala omsättning, drygt 30 miljoner, är det betydligt mer än för fem år sedan, säger Milehem och fortsätter:

– På en snabbrörlig arbetsmarknad förändras ofta företagens behov av interiören långt innan möblerna tappar i kvalitet. Det innebär ett enormt slöseri att kassera möbler så fort behoven förändras. Såväl privata företag som offentlig verksamhet har börjat agera. Sedan ett par år tillbaka har även återvinningskrav i offentliga upphandlingar blivit vanligare. I Region Skåne arbetar vi till exempel med återbruk och tillhandahåller tjänster kring renovering och tapetsering.

Nytt mindset

Den ökade efterfrågan handlar delvis om ett nytt mindset hos företag och dess personal då priset inte längre är den främsta anledningen till att återbruka inredning.

– Kunder har förståelse för att återbruk inte nödvändigtvis blir billigare än nya möbler. Logistik och handpåläggning kostar pengar, ibland blir det billigare men inte alltid. Därför är det viktigt att något annat än prisbild styr, som företagets, de anställdas och omvärldens inställning till och ansvar för miljö och hållbarhet. Förbättrad logistik och ny teknik kan också förklara Input interiörs ökade andel återbruksprojekt; Som effektiva och samordnade transporter och RFID-teknik, en slags identitetsmärkning och scanning av produkter som underlättar inventering och bidrar till en avancerad överblick som krävs för att återbruka inom ramen för kontorsprojekt med hundratusentals produkter. Även en unik erfarenhet från flertalet väl genomförda större projekt ger ringar på vattnet.

– Vi vet att vi har en unik kompetens och marknadsposition och kan dessutom visa nyfikna kunder lyckade referenscase. Ibland krävs det goda förebilder för att man ska våga satsa, förklara Mille Milehem.

Utmaningar kvar

Men det finns utmaningar kvar att lösa innan konceptet kan växa ytterligare.

– När du köper något, nytt eller begagnat, vill du gärna veta vad det innehåller, speciellt vid stora upphandlingar. Här har vi en utmaning för begagnade möbler. Bransch-initiativ som 100-gruppen och andra projekt med fokus på cirkulära möbelflöden arbetar med att utveckla affärsmässiga lösningar. När en effektiv branschövergripande begagnatmärkning som borgar för kvaliteten på begagnade produkter kommer fram ökar garanterat intresset ytterligare. Det är drygt fem år sedan Input interiör lanserade sitt varumärke Greenified, ett koncept som driver och utvecklar frågan kring återbruk och cirkulärt ägande. Nu hoppas man kunna bredda konceptet att innehålla även återbruk utan cirkulärt ägande.

– Det finns en enorm potential. Vi har tusentals kunder som alla har produkter, nya behov och en önskan om att förnya. Här finns mer att göra. Det handlar mycket om att vi, inredningskoncernerna som sitter mellan kund och tillverkare, pushar och guidar kunden till goda och hållbara val. Jag tror att vi ska inspireras av privatmarknaden där begagnatmarknaden på ett mycket bättre sätt tar hand om kvalitetsprodukter och omsätter stora summor varje år. Det måste vara enkelt att göra rätt val, avslutar Mille Milehem.

Pernilla Krantz

Redaktionschef

Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.