Rätt företagsprofil med rätt skylt
12 december 2017
Med rätt typ av skyltspråk kan ni stärka ert företags profil, skapa funktion och göra ett bra första intryck. Dessutom är det idag enkelt att vara miljömedveten i sin skyltning.
Hos Frese Skyltar sker all produktion i egna lokaler. Om det så ska graveras, lackeras eller klippas plåt görs allt för hand. Och sortimentet är stort; stora som små akrylskyltar, namnskyltar, dörrskyltar, maskinskyltar, bildekor, banderoller, mässingsskyltar, natureloxerade skyltar och olika typer av ljuslådor av aluminiumplåt i alla tänkbara former.
- I dag finns alla möjligheter, det är bara fantasin som sätter gränser för hur en skylt kan se ut och fungera, menar Magnus Lövgren, VD Frese Skyltar.
Dock styrs även skyltvärlden av en hel del trender.
- Just nu är det mycket rostfritt och aluminium som gäller, glas eller akrylglas är också populärt. Mässing däremot var vanligare förr.
LED är självklart
Mycket annat har förändrats genom åren, inte bara materialvalen. I dag är till exempel LED-tekniken en självklarhet. LED står för "Light Emitting Diods" och fördelarna med den här tekniken är många. Det är väldigt energieffektivt, dioderna avger mycket ljus i förhållande till förbrukning. Dioderna innehåller inget kvicksilver som annars finns i lysrör och argonrör och livslängden är lång. En bra LED-lampa lyser minst 50 000 timmar med minst 50 % av ljusstyrkan. Det betyder att en skylt som är tänd 4 500 timmar om året kan lysa över 10 år. Dessutom är LED-tekniken anpassad för utomhusbruk och lyser bättre ju kallare det är, något som passar vårt klimat.
Återvinns istället för slängs
Något annat som har utvecklats, och inte bara gäller i skyltbranschen, är möjligheterna till återvinning. Förr skrotades skyltar man inte längre hade användning av, nu hamnar de i återvinningen.
- I dag är en skylt ingen slit- och slängprodukt, konstaterar Magnus Lövgren. Kan man inte plocka skyltarna med sig, vid en flytt till exempel, återvinns de. Våra kunder kan lämna tillbaka dem till oss som sedan sorterar och återvinner allt material.
Även skyltbranschen vill alltså ta sitt miljöansvar och nya lösningar och tekniker utvecklas ständigt.
- Vi använder så miljövänliga lacker, färger och material som möjligt. I dag kommer det även krav från myndigheter och samhället i stort, berättar Magnus Lövgren. Men vår strävan efter att vara så miljövänliga som möjligt påverkar inte priset till slutkund.
Det styr priset
Priset styrs istället främst av material, storlek och utförande, menar Magnus Lövgren.
- Gravyr är dyrare än folierad text till exempel.
Men håller å andra sidan betydligt längre.
- En graverad metallskylt som sköts på rätt sätt har en mycket lång livslängd som ytterligare kan förlängas genom att skylten lämnas in för renovering. I det enskilda fallet gör vi en bedömning om renovering eller nytillverkning är lämpligast.
PROCESS SOM GER PROFIL
Priset styrs givetvis också av storleken och antalet skyltar. Och många är inte alltid bättre.
- Det handlar tvärtom oftast om att inte ha för många skyltar, menar Magnus Lövgren.
Man måste tänka sig in i för vem de är till för och på vilket sätt de ska fungera.
- Att ta fram förslag på skyltar måste få ta tid, det är en process. Ofta ändrar man många gånger, både vad gäller placering och storlek. Vi ser gärna att kunden tar chansen att rådgöra med oss och att vi tar fram förslag tillsammans. Det är mycket att tänka på; texthöjder och storlek, vilket avstånd skyltarna ska sitta på, funktion, färger, kontraster, synlighet m m. Många vill i dag ha skyltar som talar företagets språk. Och med rätt skyltar kan man verkligen stärka sitt varumärke och profilera sig rätt på marknaden, konstaterar Magnus Lövgren avslutningsvis.