Rätt ljus på rätt plats

25 maj 2018

Olika miljöer kräver olika belysningslösningar. En självklarhet kan tyckas, men för ett ovant öga är det inte helt enkelt att se möjligheterna rätt ljussättning kan innebära. Jens Andreasson, vd och ägare Europaljus, menar att det finns fem frågor man alltid bör ställa sig innan man ljussätter.

Oberoende av vilken miljö som ska ljussättas bör man fundera över vad syftet med belysningen är, vilka behov och önskemål som finns, vilken design som efterfrågas samt vilken budget man har att röra sig med.

– När man har svaren på de fem frågorna kan man börja tänka ljussättning. Det ska inte vara för mycket ljus, men inte heller för lite, och det får absolut inte blända. Det handlar om att få rätt ljus på rätt plats, säger Jens Andreasson, VD och ägare, Europaljus AB.

Alla har olika behov

Vad som är viktigt vid ljussättning skiljer sig åt beroende på vilken miljö det handlar om. Europaljus ljussätter såväl inom- som utomhusmiljöer, privata och offentliga miljöer, kontor, butiker, köpcentrum m m.

– Vi hjälper till att finna rätt belysning utifrån varje enskild kunds behov. Har kunden ett kontor som ska ljussättas ligger fokus på  funktionsbelysning. I trädgårdar och utomhusbelysning handlar det mycket om effektbelysning, dvs att ljussätta träd, berg, klippor etc. För hotell kan designen vara det viktigaste, för industrier kan det i första hand handla om driftsoptimering och besparingslösning och för handel och köpcentrum gäller andra fokusområden.

Köpcentrum & allmänbelysning

I köpcentrum är det viktigt att ha mycket och rätt allmänbelysning kombinerat med besparingslösningar då dessa lampor brinner många av dygnets timmar.

– Besparingslösningar är intressanta för alla, ingen vill ju betala mer än man behöver. I köpcentrum och i vissa butiker blir det dock extra intressant. Nyligen ljussatte vi Ica Kvantum i Stenungsund vilket medförde att belysningsgraden ökade från 550 Lux till 1000 Lux, samtidigt som de  sparade drygt 40 procent av tidigare driftskostnad. På enklare svenska kan man säga att de fick nästan dubbelt så mycket ljus till nästan hälften av kostnaden. 

Under förra året ljussatte Europaljus delar av Nordstans köpcentrum i Göteborg. Också där ökade man ljuset men sänkte driftskostnaden, mycket beroende på att armaturen som byttes ut ersattes av LED-belysning. Att byta ut befintlig belysning mot LED är att ses som en långsiktig investering, menar Jens Andreasson.

Skyplattor som "lurar" ögat

Att byta lysrör mot skyplattor är att bra sätt att sänka kostnaden samt att slippa problemet med blinkande och trasiga lysrör, berättar Jens Andreasson.

– En annan positiv aspekt är att skyplattor också kan "lura" ögat och skapa en känsla av takfönster, vilket i sin tur ger en känsla av dagsljus. Förutom det fantastiska "dagsljus" man upplever skapas känslan av att man faktiskt tittar ut, upp på en klarblå himmel. Skyplattor är också populära i kontorsmiljöer. Dem går att ha med olika motiv och passar därför också bra att hänga på väggar i fönsterlösa mötesrum etc.

Butiker & val av exponeringsyta

Den enskilda butiken behöver dels en god allmänbelysning men också armatur som lyfter fram de varor man vill exponera, menar Jens Andreasson.

– Butiker vill promota sina varor varför fokus bör läggas på punktbelysning. Klädbutiker har kanske en hel vägg som punktbelyses för att lyfta fram plaggen som hänger där. Alternativt vill man ljussätta skyltdockor i ett fönster för ett effektfullt resultat kvällstid. Belysning för tak och golv behöver inte prioriteras i butik, utan blir mer som "slaskljus" för att ge allmänbelysning. Det som ska hända när man kommer in i en butik är att man ska inspireras och bli nyfiken. Då är det viktigt med rätt ljus på rätt plats. 



Läs hela intervjun med Jens Andreasson, VD och ägare Europaljus AB, i Magasinet Lokalguiden med utgivning v 24.






Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.