Snackisar i Milano

25 april 2019

En svensk snackis, fler besökare än förra året, en genomskinlig tv och världens första stol designad med hjälp av artificiell intelligens. Möbelmässan i Milano, den 58:e i ordningen, hade som vanligt mycket att erbjuda.

58:e upplagan av mässan Salone del Mobile Milano har stängt dörrarna. Med 12 procent fler besökare än förra året kan den summeras som mer än lyckad. Årets upplaga bevisade återigen hur viktig denna plattform är i den globala designvärlden. 2 418 utställare från 43 olika länder ställde ut och Sverige representerades bland annat av Blå Station, David Design, Karl Andersson & Söner, Lammhults, Offecct och Swedese som hade egna montrar på själva mässan. Blå Station hade även satsat på ett eget showroom inne i staden som höll öppet hela veckan. 

En naturlig snackis

15 av medlemmarna i organisationen Trä- och Möbelföretagen (TMF) visade upp sina designade produkter i en uppmärksammad utställning, "HEMMA Gone Wild”, mitt i designdistriktet Brera. Här hade Visit Sweden, Svensk Form och designaktörerna skapat en suggestiv och naturinspirerad miljö som lyfte fram svenska produktnyheter och Sverige som designland och ingick i satsningen ”Swedish Design Moves”. Utställningen hyllade ursprunget, det vill säga naturen och vildmarken, och placerade sig på nyhetsbrevet Dezeens lista över de 15 utställningar man inte skulle missa under designveckan. Bland alla de hundratals utställningar som erbjöds blev också en snackis nere i Milano. 

Närmare 70 procent av svensk möbelproduktion exporteras så att synas nere i Milano känns både naturligt och viktigt, menar Cecilia Ask Engström, chef för branschutveckling på TMF.

- Svensk möbelproduktion står sig väl i den hårda internationella konkurrensen. Både i Europa och på marknader längre bort efterfrågas möbler som formgivits och tillverkats med höga krav på kvalitet samt med en social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet. Det är verkligen roligt att så många av våra fantastiska möbelföretag tog tillfället att visa upp sina produkter under den viktiga Milanoveckan.

Fortsatt satsning

Näringsdepartementet satsar under fyra år, från 2016 och framåt, på att lyfta och stärka Sverige som designdestination. Visit Sweden driver projektet i samarbete med några parter, däribland Svensk Form, Association av Swedish Fashion Brands, Sveriges Arkitekter samt Trä- och Möbelföretagen. Målet är att öka det internationella intresset för svensk design, mode och arkitektur, vilket ska leda till ökad turism och export och stärka Sverige som designdestination.

Nyheter och samarbeten

Andra spännande nyheter att nämna är samarbetet mellan IKEA och Sonos som lanserade sin nya serie lampor och högtalare. Och den första genomskinliga tv:n har också sett dagens ljus, formgiven av Daniel Rybakken och framtagen av Vitra och Panasonic. Eller rättare sagt, en tv som är transparent när den inte är igång. Även Kartell fick mycket uppmärksamhet för sin nya stol som designats med hjälp av en algoritm. AI chair är den första möbeln som designats utanför våra hjärnor.

Pernilla Krantz

Redaktionschef

Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.