Stora planer för Slakthusområdet

20 mars 2019

Atrium Ljungberg ska tillsammans med Stockholms stad utveckla det över 100 år gamla Slakthusområdet i Söderstaden. Det gigantiska projektet blir bolaget största – någonsin. ”Vi har redan nu påringningar från intressenter flera gånger i veckan”, säger Peter Klingofström, senior leasing advisor, på Atrium Ljungberg.

Sedan 1912 har Slakthusområdet varit en samlingsplats för mat och människor. I dag finns cirka 250 företag verksamma i området som tillsammans förser stockholmarna med 70 procent av den totala köttkonsumtionen. Många byggnader och miljöer har stora kulturhistoriska värden och historiens vingslag känns sitter i väggarna. Genom åren har idéerna varit många för området - alltifrån ett stort Ikeavaruhus till ett renodlat nöjesdistrikt. 25 januari blev det klart att Atrium Ljungberg har undertecknat avtal med Stockholms stad och bolaget kommer att utveckla cirka 30 procent av Slakthusområdet. 

- Vi har fört en dialog med Stockholms stad under flera år och vår vision för området stämmer väl överens med deras. Staden har förklarat att det finns ett stort värde i att en aktör tar ett större grepp om stadsdelen. Helheten blir bättre och man uppnår synergier som annars kan vara svårt att få till, säger Petter Klingofström.

Bild: Stockholms stad.


Skapa stadsmässighet

Det gamla industriområdet utvecklas till en urban stadsdel med bostäder, handel och företag. Det pratas om en destination som ska bli hela Söderstadens mittpunkt med evenemangsområdet kring Globen som en självklar parallell dragningskraft. 

- Stockholms stad har haft ambitionen att vikta om södra sidan av staden jämfört med norra. Om man tittar historiskt har det byggts mycket mer norr om staden. Nu vill man satsa här med bostäder, arbetsplatser och ett stadsliv som finns skildrat i visionen om Slakthusområdet. Om man tittar på vissa stadsdelar är det helt dött fram till klockan fem på eftermiddagen. Här är tanken att få till en stadsmässighet där kontorsarbetsplatser, kulturliv och nöje möts så att platsen lever under alla dygnets timmar, säger Petter Klingofström.


På 22 år, som jag har jobbat med det här, har jag inte upplevt samma intresse som bubblar kring det här området


Trots att området endast är en vision i dagsläget med få specifika detaljer för potentiella hyresgäster så har intresset ändå varit väldigt stort. Varje vecka får Atrium Ljungberg ta emot flera samtal från intressenter som är nyfikna på projektet. 

- På 22 år, som jag har jobbat med det här, har jag inte upplevt samma intresse som bubblar kring det här området. Intresset är extremt stort och många är nyfikna på en detaljerad nivå – även om det är tre till fem år kvar till första inflyttning, säger Petter Klingofström.


Bild: Stockholms stad.



Färdigbyggt 2030

Slakthusområdet kommer byggas i fem olika etapper. Den första är redan igång och omfattar cirka 800 bostäder, skolor och lokaler för kontor och handel. För hela området har Stockholms stad planerat för 200 000 kvm kommersiella lokaler. 2030 kan hela området vara färdigbyggt. Det som också ligger på plussidan för Slakthusområdet är tunnelbanans utbyggnad på den Blåa linjen. Slakthusområdet får då en station med två uppgångar och när den är i full drift, 2026, kommer stationerna Globen och Enskede läggas ner. 

- Det är definitivt en plusfaktor som lokalsökande bolag attraheras av. Fjärde stoppet blir Centralen och det blir en klar förbättring tidsmässigt, säger Petter Klingofström.


Bilder: Atrium Ljungberg(till vänster) och Stockholms stad(till höger).

Internationell destination

I framtiden är tanken att Slakthusområdet kan jämföras med motsvarande internationella destinationer som Meatpacking District i New York eller Kødbyen i Köpenhamn. Det vill säga områden där utvecklingen bygger vidare på starka traditioner av mat och gastronomi. 

- Den röda tråden är den historiska kopplingen och det kulturella innehållet som finns i Slakthusområdet. Det finns många områden med samma prägel internationellt där företagen själva använder det i sin marknadsföringsprofil. Den här typen av storytelling är intressant för många kontorsföretag, säger Peter Klingofström. 

Yousef Boussir

Redaktör/reporter

Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.