Tar tempen på handeln
22 maj 2023
Plånboken är på väg att gå i graven, personliga erbjudanden är viktigare än någonsin och tekniska lösningar är avgörande för handlarnas framtid. Det visar en ny rapport från fintechplattformen Adyen.
Betala med kort? Nej tack. Var fjärde konsument väljer helst att betala med mobilen. Det visar Adyens nya rapport Retailbarometern, som baseras på 1 000 svenskars och fler än 500 handlares tankar och förväntningar på handeln. I den yngre generationen, 18-34 år, är det till och med var tredje som vill det, vilket är en ökning från förra året. I takt med att den yngre generationen i allt större uträckning väljer att betala med mobilen har även andra tjänster flyttat in i svenskarnas telefoner. Frågan är om plånbokens tid snart är förbi?
Samtidigt vill nästan var tredje fortfarande betala med kontanter i butik. Det är främst män och åldersgruppen 35-44 år som vill betala med kontanter. En majoritet av kvinnorna vill betala på kredit när de shoppar online.
Det är dags att slå hål på myten om att butiksdöden är nära.
Trots att det kryllar av digitala alternativ så finns det vissa saker som svenskarna fortfarande vill handla i fysisk butik. Rapporten visar att 85 procent av svenska konsumenter fortfarande handla sina matvaror fysiskt, och endast 14 procent föredrar att handla livsmedel online. Det svenskarna helst handlar online är kläder, teknik och skönhetsprodukter. Dock menar fyra av tio att de fortfarande värdesätter den fysiska butiken.
- Det är dags att slå hål på myten om att butiksdöden är nära. Vår rapport visar att den fysiska butiken fortfarande fyller en viktig funktion i våra liv och det är upp till handlarna att implementera lösningar som funkar för såväl den fysiska som den digitala konsumenten. Det är även viktigt att handlare är lyhörda och anpassar betalningsmetod efter konsumenternas efterfrågan, säger Tobias Lindh, VD för Adyen i Norden & Baltikum.
Den digitala potentialen
Till följd av ökade levnadskostnader är personliga erbjudanden och lojalitet viktigare än någonsin. Tre av fyra konsumenter (74%) efterfrågar fler rabatter och erbjudanden från de detaljhandlare som de shoppar hos regelbundet medan drygt fyra av tio (43%) vill att detaljhandlare kommer ihåg deras tidigare köp och preferenser så att framtida shopping blir mer skräddarsydd.
Rapporten visar att två av tre (68%) av svenska konsumenter menar att de är mer lojala mot handlare som låter kunden genomföra köp online och returnera i butik, och fyra av tio föredrar företag som ger kunden möjligheten att handla i butik och sedan avsluta online, eller tvärt om. Svenska konsumenter är även mer lojala mot företag som erbjuder fria returer, det menar sex av tio. Samtidigt anser nästan fyra av tio att handlare bör försöka motverka returer av miljöskäl.
Fyra av tio konsumenter upplever att tekniska lösningar gjort shopping i butik mindre tidskrävande och var fjärde vill att fysiska butiker implementerar mer modern teknik för att förbättra upplevelsen. Trots det är det endast 14 procent av svenska handlare som investerat i lösningar som kopplar ihop den digitala och fysiska butiken. Intresset är dock större, då 45 procent svarar att man överväger att investera i den typen av lösningar. Faktum är att det kan ge handlare betydligt högre omsättning. Adyens undersökning visar att handlare i Sverige som kopplat ihop fysiska och digitala kanaler hade tio procentenheter högre tillväxt än de som inte gjort det.
- Konsumenternas beteendemönster har förändrats drastiskt under de senaste åren och de beslut som handlare fattar kring digitala investeringar idag är viktigare än någonsin. Vår rapport visar hur tekniska lösningar kan ge företag ett mer flexibelt, och datadrivet tillvägagångssätt för att hjälpa dem att förstå konsumenttrender och ständigt föränderliga krav, avslutar Lindh.