The Lobby Live lanseras

15 december 2020

Nu har The Lobby Live öppnat, en studio för liveshopping och pop up-ytor för fysisk handel i MOOD Stockholm. The Lobby Live är en satsning från AMF Fastigheter och livevideobolaget Bambuser i syfte att integrera den digitala och fysiska handeln genom innovativ teknik. Studion är den första i sitt slag i Europa.

The lobby webben.jpg
Bild: AMF Fastigheter

AMF Fastigheter har som första fastighetsbolag i Sverige ingått ett partnerskap med livevideobolaget Bambuser. Tillsammans inviger de nu The Lobby Live i MOOD Stockholm för att erbjuda fler varumärken att ta del av den teknik som länkar samman den digitala och fysiska handeln. Det är första gången live video shopping blir en del av en handelsplats erbjudande.

- Handeln har under en längre tid befunnit sig i ett skifte där gränserna mellan e-handel och fysisk handel alltmer suddas ut, The Lobby Live är en plattform där offline och online kan samverka och stärka varandra i en symbios, säger Annelie Gullström, ansvarig för Nya Affärer och Innovation på AMF Fastigheter. 

The Lobby Live är en plattform där offline och online kan samverka och stärka varandra i en symbios.

Intresset för liveshopping har vuxit kraftigt under året och är nu en av de stora globala retailtrenderna 2020. The Lobby Live möjliggör för fler varumärken och retailers att testa formatet som ökar både digital räckvidd och försäljning och samtidigt driver trafik till den fysiska butiken.

- På kort tid har liveshopping som fenomen vuxit sig enormt starkt i Kina och intresset växer i en allt snabbare takt i Sverige och Europa. På Bambuser har vi vidareutvecklat konceptet för att ta det till nästa nivå. Att vi nu tillsammans med AMF Fastigheter öppnar Europas första studio för både digital och fysisk shopping är en milstolpe i utvecklingen av liveshopping både på den svenska och europeiska marknaden, säger Maryam Ghahremani, vd på Bambuser.

Live video shopping, eller förkortat liveshopping, är rörlig bild som streamas i realtid via digitala kanaler med en integrerad köpfunktion. Slutkonsumenter som ser på sändningarna, ofta presenterade av experter, influencers eller butikspersoner, kan handla online direkt via plattformen som är länkad till varumärkets e-handel. Tanken är att erbjuda kunder ett mer inspirerande format än att visa en bild på en produkt på en hemsida.

- För oss på AMF Fastigheter känns det fantastiskt kul att kunna erbjuda retailaktörer ett unikt sätt att marknadsföra sig, speciellt nu under så utmanande tider. Med The Lobby Live kan de möta sina kunder på en ny och konkurrenskraftig plattform som inte bara är en försäljningsyta utan också en innovativ marknasföringskanal. Det känns därför otroligt spännande att få rulla ut detta tillsammans med Bambuser idag, avslutar Anna Thelander, marknadschef AMF Fastigheter.

Ai Eyewear och Valerie är exempel på varumärken som redan har hyrt in sig i The Lobby Lives plattform. 

Pernilla Krantz

Redaktionschef

Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.