Utse projektgrupp inför flytten
13 april 2018
Att flytta är ingen enkel process så se till att utse rätt personer för rätt uppgift för att få det att flyta så smidigt som möjligt. Och ta del av Lokalguidens checklista - skriv ut och spara!
Flyttprocessen startar egentligen redan innan man sagt upp sitt hyresavtal. Redan när man börjar umgås med tanken att byta lokal.
Nästan direkt när avtalet är påskrivet startar möjligheten att påverka lokalen och hur den ska se ut. Ritningar och planlösning bör tas fram och man bör utse en projektledare som driver projektet internt. En flyttprocess består av flera delprojekt så det är även viktigt att utse en hel projektgrupp. Den interna projektgruppen bör anpassas under projektets gång och kan se olika ut längs vägen. I början är det exempelvis viktigt med personer som har kunskap inom bygg och teknik. Under hela processen är det viktigt att det finns en person som har kunskap om ekonomin och även en HR-person eller liknande som kan ansvara för all löpande information till personalen och hur olika personalpolicys ska utformas i den nya lokalen.
Ta gärna också hjälp av Lokalguidens checklista! Den hittar ni här. Skriv ut och spara!