Vägen till det optimala kontoret
8 november 2018
Ända sedan Kinnarps grundades 1942 har de hjälpt företag att skapa kontorslösningar. I dagens arbetsklimat har kontorets roll kraftigt ändrats. I och med digitaliseringen är inte jobbet längre en plats att gå till utan något man gör. Kontoret har blivit en plats för möten och samarbete och det ställer helt nya krav på arbetsmiljön. Med en unik 6-stegsprocess tar Kinnarps fram arbetsplatslösningar som är anpassade för verksamheten.
På frågan vad som definierar det optimala kontoret så finns det inget enkelt svar. För någon kanske det betyder fina möbler och för någon annan bra lokaler. Men i grund och botten handlar det om att skapa en så bra arbetsmiljö som möjligt. Möbelföretaget Kinnarps arbetar idag i stora delar av Europa och har lång erfarenhet av att stötta företag i utvecklingen av nya kontor. De är i dag Europas ledande leverantör av inredningslösningar för kontor.
- Vi ser en tydlig förändring i vilka aktiviteter som utförs i det moderna kontoret och vi ser att inredningslösningarna inte alltid stöttar det. För att ta fram hållbara lösningar som bygger på varje enskild verksamhets behov skapade vi analysmetoden Next Office, säger Henrik Axell, Next Office Concept Manager på Kinnarps.
Men hur behoven kan se ut för de anställda kan variera kraftigt och medarbetarna är inte längre låsta till sitt skrivbord för att kunna utföra arbetsuppgifterna.
- Idag ser vi för första gången fyra generationer på samma arbetsplats. Deras preferenser och arbetssätt skiljer sig kraftigt åt och vi behöver skapa miljöer som stöttar dem alla, säger Henrik Axell.
När medarbetarna själva får välja var och hur de ska jobba, så minskar stressen.
Henrik Axell, Next Office Concept Manager, Kinnarps
Unik 6-stegsprocess
Ett kontor är så mycket mer än bara skrivbord och datorer. Det är många företag som ser vikten av att inte bara skapa ett kontor, utan en arbetsmiljö där de anställda ska trivas. För att på bästa sätt hjälpa företag har Kinnarps en 6-stegsprocess som ger dem möjligheten att utforma en optimal arbetsmiljö för företaget.
- Det finns inte en lösning som passar alla företag. Den bästa lösningen för varje företag är unik. För att hitta den behöver man analysera det aktuella utrymmet, verksamheten, arbetssätt och den digitala miljön. Detta gör vi innan vi börjar prata om inredningslösningen, säger Henrik Axell.
Det viktigaste i processen är engagerade chefer samt att involvera alla och skapa delaktighet. Det första steget i processen handlar om att skapa samsyn kring visioner och mål. Genom att informera och motivera blir förändringen av kontoret naturlig och efterlängtad. För att alla ska få vara med och påverka hålls en workshop där man diskuterar behov och önskemål. Kinnarps genomför sedan webbenkäter och beläggningsanalyser som tillslut resulterar i en rapport som visar hur arbetet ser ut idag och vilka behov och önskemål som finns. Rapporten visar även vilket behov företaget har av olika miljöer och i vilken mängd. Det slutgiltiga steget är att implementera den nya lösningen, testa den och sedan utvärdera.
Viktig del i välbefinnande
I snitt spenderar vi 2 080 timmar på jobbet varje år och enligt rapporter är Skandinavien den del av världen som sitter ned mest varje dag, oavsett om vi är hemma eller på jobbet. Att vi spenderar så mycket tid på jobbet gör att vikten av trivsel blir allt större och själva kontoret har en stor del i de anställdas välbefinnande.
- När medarbetarna själva får välja
var och hur de ska jobba, så minskar stressen, säger Henrik Axell.