Var tredje vill sälja

9 maj 2023

En ny undersökning som Kantar/Sifo tagit fram på uppdrag av PwC visar att många företagare planerar att sälja sitt bolag men har svårt att hitta köpare. Samtidigt uppger en tredjedel av dem att de ska avveckla företaget. Resultaten visar också att förvånansvärt få bolag väntas stanna inom ägarfamiljen.

pwc.jpg
Johan Rosenberg, finansiell rådgivare och specialist företagsförsäljningar på PwC Sverige. Foto: PwC Sverige

Enligt undersökningen planerar 31 procent att avyttra sitt företag inom tio år. Bland företagare över 50 år uppger nästan en femtedel (19 procent) att de planerar att sälja inom de närmaste tre åren. 

– Det är mycket som ska vara på plats för att ett ägarskifte ska bli lyckat. A och O är framförhållning och planering. Att börja i god tid ger bättre förutsättningar, så ska du sälja inom de närmaste åren är det hög tid att sätta igång med förberedelserna nu, säger Johan Rosenberg, finansiell rådgivare och specialist företagsförsäljningar på PwC Sverige.

Svårt att hitta köpare och värdera rätt

Att hitta en köpare, värdering av företaget och skatteregler rankas av företagen i undersökningen som de tre främsta hindren för en försäljning. Skatteregler, värdering och att det är en komplicerad process ses som större hinder för företag med fler anställda, medan de mindre företagen i högre grad upplever att det är ett hinder att ingen i ägarfamiljen vill ta över.

– De hinder som ligger på topp tre är verkligen avgörande för hur resultatet av ett ägarskifte blir. Återigen, god planering och även en öppen dialog om planen framåt är två framgångsfaktorer som företagare måste fokusera på, menar Johan Rosenberg. 

avvecklar istället för att sälja 

På frågan vem som ska ta över företaget skiljer sig svaren åt beroende på bolagens storlek samt sett till kön och ålder. Exempelvis svarar 40 procent av företag med upp till nio anställda och 43 procent av kvinnorna i undersökningen att de ska avveckla företaget när de slutar, medan endast 10 procent av de större företagen ger samma svar. De uppger istället i högre utsträckning att de ska sälja till ett annat företag, riskkapitalist eller en privatperson. Endast 13 procent av alla respondenter svarar att någon i ägarfamiljen ska ta över bolaget. 

– Det här visar att mindre företag som oftast är mer beroende av ägaren är svårare att avyttra. Det kan resultera i att fungerande företag läggs ner och värdefulla arbetstillfällen försvinner. Det var också lite förvånande att så få planerar för att företaget stannar i familjen. Det kan finnas många orsaker till det, desto viktigare att man tidigt tänker över successionsordningen och för en dialog om det, både inom familjen men även med en utomstående rådgivare, avslutar Johan Rosenberg. 

Tips inför avyttring av företaget

  • Förbered. Bestäm när du vill avyttra, tänk på att det kan ta tid så framförhållning är nödvändigt. Ska företaget överlåtas externt eller inom familjen? Se också över din egen roll framöver, hur går det med befintliga medarbetare, kunder och leverantörer och vilka avtal som finns. Vilka blir skattekonsekvenser och hur påverkas privatekonomin?
  • Värdering av företaget. Titta bland annat på intjäningsförmåga, rörelsekapital, bransch och beroenden av dig som nuvarande ägare.
  • Hitta köpare. Både praktiska och emotionella aspekter vägs ofta in när man ska sälja sitt livsverk. Vad väger tyngst för dig?
  • Tydligt och korrekt köpeavtal. Viktigt att ta juridisk hjälp för att försäljningen ska slutföras när avtalet signeras och det inte kommer in krav eller att det uppstår schismer efteråt. 


Pernilla Krantz

Redaktionschef

Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.