Arbetsplatsen som sätter människan i centrum
23 april 2019
Under nästa år ska UMA Workspace vara uppe i minst 20 coworkingkontor i Norden och Östersjöområdet. Även i Stockholm finns det planer på ytterligare etableringar. – Det är mycket pengar som satsas, säger Anders Löndén, uthyrare på UMA Workspace.
I april 2018 öppnade UMA Workspace sin första coworkinganläggning i Stockholm. I dagsläget finns UMA Workspace även i Helsingfors, Köpenhamn, Oslo och Vilnius. Dock är bolaget mitt uppe i en kraftig expansionsfas och planerar för många fler anläggningar. I Stockholm kommer ytterligare två nya coworkinganläggningar att öppna innan året är slut. Ett på Götgatsbacken på Södermalm och ytterligare ett i Solna Strand.
– Det officiella målet är att ha minst 20 kontor innan slutet av 2020, det är mycket pengar som satsas. De två nya i Stockholm är båda i superbra lägen. Götgatsbacken är det bästa området på Söder, precis bredvid Slussen. Solna Strand är ett hajpat område som det byggs mycket kontor i. Det är ett fräscht nybyggnadsområde som knyter ihop Solna och Sundbyberg – där det håller på att växa fram en ny och modern kontors- och restauranghubb, säger Anders Löndén.
Två nya anläggningar i Stockholm
UMA Götgatsbacken ligger i en anrik 60-talsbyggnad och har en yta på 2 700 kvm med 45 privata kontor och 170 öppna arbetsytor. UMA Solna Strand ligger i ett nybyggt hus och har en nästan identisk storlek med kvadratmeter och antal rum. De blir båda större än UMA Kungsbron som har 2 350 kvm kontorsyta.
– Enligt konceptet siktar vi på mellan 2 000 – 3 000 kvm i varje anläggning. Det handlar om att hitta en rimlig balans mellan risk, kostnader och efterfrågad yta från våra medlemmar, säger Anders Löndén.
UMA Workspace ägs av finska bolaget Technopolis. De har verksamhet i form av företagsparker i Finland, Norge, Sverige, Estland, Ryssland och Litauen. Inom coworkingsegmentet finns UMA i fem städer i Norden och Baltikum. I takt med att bolaget nu expanderar kan uthyraren Anders Löndén också erbjuda kontorsytor för ännu större grupper.
– För min del som jobbar med försäljning ser jag gärna att vi också har större anläggningar. Det blir allt vanligare att större grupper vill hyra in sig, från 50-200 personer. Det är spännande och allt pekar mot att det kommer finnas ett ökat behov för det här, säger Anders Löndén.
En human arbetsplats
På Stockholmsmarknaden finns numera ett stort antal coworkingaktörer. Vissa fastighetsbolag satsar även på att driva coworking i egen regi. UMA sticker dock ut med sin humana prägel, menar Löndén.
– Alla har sin nisch men de flesta har samma paketering och prismässigt skiljer det sig inte så mycket heller. Namnet UMA Workspace kommer från ”the human workspace” och det är så vi vill profilera oss. Vi vill lyfta fram alla personer som använder UMA Workspace som sin arbetsplats så att alla ska få chans att mötas, knyta kontakter och för att alla ska känna sig hemma. Vi är flexibla och försöker anpassa kontorsytorna till de mänskliga behoven. Man behöver i regel flera olika typer av miljöer och arbetsplatser för sina dagliga arbetsuppgifter. Baserat på det har vi skapat miljöerna på våra UMA Workspaces. Så det handlar alltså om mer än bara ljuddämpning och sociala ytor, säger Anders Löndén.
Till syvende och sist handlar det om att företagen vill sköta sin business och nätverka en del – inte stå och spruta champagne varje eftermiddag
Det finns fyra olika medlemskap på UMA Workspace. I de privata rummen är beläggningsgraden uppe i 90-95 procent. I de vanliga loungeytorna är siffran något mindre. Varje tisdag bjuds det på gratis frukost och på torsdagar arrangeras after work.
– Det är ett bra upplägg och vi har fått bra feedback. Man ska inte göra sådana här events för ofta för då blir det urvattnat. Nu kommer det mycket folk vid varje tillfälle och då blir det bättre för alla. Till syvende och sist handlar det om att företagen vill sköta sin business och nätverka en del – inte stå och spruta champagne varje eftermiddag, säger Anders Löndén.
Löndén beskriver coworkingmarknaden som superspännande att vara med i just nu och han ser inte att det skulle bli mindre populärt i framtiden – tvärtom.
– Jag är helt övertygad om att marknaden kommer att växa. Sen kan det vara i form av att befintliga coworkingaktörer utökar sitt eget bestånd eller att befintliga fastighetsbolag kör igång med sina egna koncept. Coworking utgör en relativt liten andel av kontorsmarknaden och av allt att döma så tittar fler, även större företag, på att etablera sina hubbar eller till och med sina huvudkontor i coworkingmiljö, säger Anders Löndén.