Coronamoln över modehandeln
2 mars 2021
Stilindex från Svensk Handel visar att den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 28 procent i januari jämfört med samma månad förra året. Skoförsäljningen minskade med 20,5 procent under månaden.
Kommentarer från Svensk Handel
- Trots att vintervädret bidrog till att försäljningen av ytterkläder och kängor ökade är försäljningstappen i kläd- och skohandeln fortsatt drastiska. Skohandeln tappade drygt 20 procent och för klädhandeln startade året ännu dystrare med försäljningsras på uppemot 30 procent, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.
- Coronakrisen har inneburit en lång ökenvandring för modehandeln som snart har pågått ett helt år. Ladorna är tömda och läget ansträngt, många företagare gör allt i sin makt för att klara sig igenom krisen. Det är helt avgörande att stödåtgärderna snabbt når ut, annars är risken för nya konkurser uppenbar, säger Karin Johansson.
- Även om många handlare vittnar om att snittköpet per kund har stigit är kunderna alltjämt för få. Restriktionerna i samhället har kraftigt minskat antalet besökare i de fysiska modebutikerna. E-handeln väger upp för en del av tappen, men för många handlare räcker det dessvärre inte för att få ihop siffrorna på sista raden, avslutar Karin Johansson.