E-handeln slår rekord

18 maj 2021

E-handeln i Norden ökade med hela 70 procent under det första kvartalet 2021, jämfört med samma period föregående år. Det visar Salesforces rapport Q1 Shopping Index.

De hårda restriktionerna under årets första tre månader påverkade e-handeln på ett drastiskt sätt. Inte minst i Norden, där ökningen med hela 70 procent är den största i världen.

De framgångsrika har investerat kraftfullt och hittat nya sätt att möta konsumenternas förväntningar, vilket är extra viktigt när även äldre åldersgrupper ökar sin handel online.

Antalet ordrar under samma period har ökat med 18 procent. Bakom siffrorna står Salesforce, vars CRM-system hanterar e-handel för över en miljard nätkunder över hela världen.

Enligt Salesforce beror ökningen bland annat på att konsumenterna i genomsnitt har spenderat 19 procent mer vid varje onlineorder, samtidigt som antalet ordrar ökat med 18 procent.

– Företagen har behövt ställa om snabbt. De framgångsrika har investerat kraftfullt och hittat nya sätt att möta konsumenternas förväntningar, vilket är extra viktigt när även äldre åldersgrupper ökar sin handel online. Upphämtning utanför butik, smittsäkra leveranser och nya strategier för digital marknadsföring är alla exempel på förändringar som bidragit till en stark e-handel under Q1. Även om vi sakta återgår till en normal vardag äre-handeln inte på reträtt. Tvärtom kommer vi se att många av de förändringar i vår konsumtion som pandemin tvingat oss att göra kommer fortsätta i någon form, säger Frank Rombouts, ansvarig för e-handelslösningar B2C på Salesforce.

Den starka tillväxten visar att pandemin alltså resulterat i ett globalt uppsving av den digitala handeln. Frågan är hur den påverkar framåt.

– Tillväxten inom den digital handeln under det första kvartalet är ett tecken på att företag kommer behöva fortsätta skala upp sina investeringar inom digitalisering. När länder öppnar upp kommer de behöva ompröva butikens roll, och hur den ska fungera som en viktig del av den digitala shoppingupplevelsen. I slutändan måste företag erbjuda enbalans mellan den digitala och fysiska upplevelsen för att tillgodose konsumenternas olika behov, säger Frank Rombouts.


Pernilla Krantz

Redaktionschef

Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.