Framgångsrikt logistikpussel
20 september 2023
Eskilstuna är verkligen att räkna med, det visar bland annat fjärdeplatsen på Intelligent Logistiks lista över Sveriges Bästa Logistiklägen. Den enorma tillväxten av logistikyta är en förklaring, själva läget en annan. Men både kombiterminalen plus konceptet man jobbar efter för att hitta nyetableringar är också viktiga pusselbitar. Det menar David Hofmann, vd för det kommunala bolaget Eskilstuna Logistik och Etablering AB.
Eskilstuna klättrade i år till den fina fjärdeplatsen på listan över Sveriges Bästa Logistiklägen. I motiveringen stod det bland annat: ”Trots att läget bara innefattar två kommuner byggdes 2022 över 230 000 kvm ny logistik här. Eskilstuna har ett av landets bästa demografiska lägen för distribution till Mälardalen och Stor-Stockholm med stora järnvägsflöden och har blivit ett föredöme vad gäller logistiknätverk. Logistikparken har utmärkt infrastruktur, med en av Sveriges största kombiterminaler, spåranslutning till Svealandsbanan och ett ständigt växande järnvägspendelnät till bl a Göteborg, Skåne och Europa.”
Pusselbitar för framgång
Just kombiterminalen, som är Stockholm-Mälardalsregionens största och en av landets ledande, återkommer även David Hofmann, vd Eskilstuna Logistik och Etablering AB, till när vi pratar om varför Eskilstuna har lyckats så bra.
- Kombiterminalen är absolut en av pusselbitarna i den här framgången. Den är väldigt viktig, både för det befintliga näringslivet i Eskilstuna och Mälardalen men även för att kunna locka hit nya företag.
Kombiterminalen är absolut en av pusselbitarna i den här framgången.
Kombiterminalen innebär att man kan transportera gods till och från Eskilstuna på ett hållbart sätt och vi har strategiska förbindelser med de stora hamnarna i Trelleborg/Malmö, Göteborg och numera även Norvik Stockholm. Och det handlar om dagliga avgångar, det är det som gör det så intressant och transporteffektivt.
Nästa bit i framgångspusslet är Eskilstunas läge.
- Från logistikparken har vi direktaccess till E20 och härifrån når man ungefär 4 miljoner människor på 60 minuter. Och med spåranslutning in i logistikparken blir det inte sämre.
Den tredje pusselbiten Daniel Hofmann vill ta upp är konceptet och upplägget för att hitta nyetableringar.
- Vi har ett väldigt upparbetat och effektivt koncept och upplägg. Vi har på relativt kort tid lyckats attrahera många stora bolag. Och de attraherar sedan i sin tur andra.
Eskilstuna Logistik & Etablering är ett kommunalt bolag med ett tydligt mål från sin ägare; man ska attrahera nya bolag för att genererar flera nya arbetstillfällen till Eskilstuna.
- Vi jobbar väldigt proaktivt och där tror jag vi skiljer oss från många andra, menar David Hofmann. Vi jobbar långsiktigt, identifierar bolag och branscher och knyta ständigt viktiga och personliga kontakter, bland annat på branschdagar, mässor och liknande. Vi har inte bara en info-mail som vissa andra kommuner faktiskt har. Vi är snabba och håller alltid samma tempo som kunden vi bearbetar. Vi ser även till att vara insatta i deras bransch så att vi kan prata samma språk, det är viktigt.
Alla kommuner jobbar inte så här, menar Hofmann, men konstaterar att det verkligen har gett resultat.
- Det har gått jättebra för oss! Det har tagit många år av nötande men nu är logistikparken snart full och vi måste börja jobba med nya områden för exploatering. Vi trodde faktiskt inte att vi skulle nå upp till så många företagsetableringar redan. Vi trodde marken skulle räcka betydligt längre men 420 hektar planlagd mark i logistikparken är som sagt i stort sett slut nu.
Viktiga etableringar
Den första etableringen var extra viktig, berättar David Hofmann.
- När vi satte Sportamore 2016 började det rulla på riktigt. Andra viktiga etableringar var såklart Amazons e-handelslager och när Coop konsoliderade sina två lager till ett enda superautomatiserat lager, med järnvägsanslutning.
Även under pandemiåren gick det väldigt bra.
- Visst fick vi ställa om som alla andra, men vi gjorde affärer under tiden. Vi höll kontakten med nätverket och underhöll det. Nu är vi också i ett speciellt läge men hos oss pågår det flera projekt där många bolag befinner sig i olika faser. Vi har de som redan startat upp och fortsätter köra på, t ex Apoteket ABs e-handel som snart är i full drift. HSNG, med Gymgrossisten och Bodystore som varumärken och e-handelsplattformar, kommer också igång här under tidig höst. Haglöfs har nyligen flyttat hit, just nu håller Beijer på med byggnationen av sitt nya centrallager och Coop startar upp om någon vecka. Så det är full fart! Skillnaden nu är att vi märker att det inte är samma tryck vad gäller nya förfrågningar på grund av rådande konjunkturläge. Och de vi redan har dialog med, där är beslutsprocesserna lite mer avvaktande och allt tar längre tid.
Ny mark på gång
Eftersom Eskilstuna Logistikpark nästan är full pågår det just nu planarbete för att få fram mycket ny mark i anslutning till parken. Även i Svista, där det redan finns 80 hektar planlagd mark pågår planarbete.
- Att skapa ny mark i de här lägena är givetvis perfekt eftersom vi här har angränsande infrastruktur och kan hitta synergier med andra bolag. Det finns även en fördjupad översiktsplan i Gunnarskäl där vi kan få till ny mark, men det är på lite längre sikt.
Det har tagit många år av nötande men nu är logistikparken snart full och vi måste börja jobba med nya områden för exploatering.
Att ny mark kommer i olika faser är dock bara en fördel, menar David Hofmann.
- Vi håller olika tempo i olika områden och det är bra. Eftersom det har gått så bra för oss har arbetet med att få fram mer mark accelererats. Det är ju väldigt viktigt att Eskilstuna håller i den här framgången och behåller sin plats på logistikkartan.
Hösten startar på bästa sätt
Nyligen skickades det ut ett pressmeddelande om att MG Real Estate ska bygga i anslutning till kombiterminalen i Eskilstuna. MG Real Estate är ett stort belgiskt företag som äger lagerfastigheter i Holland, Belgien, Luxemburg, Italien, Danmark och Sverige. Den nya MG Park Eskilstuna är fastighetsbolagets femte etablering i Sverige och beräknas stå färdig hösten 2024. Lagret blir 60 000 kvm stort. En bättre start på hösten kunde David Hofmann knappast önska sig.
- Den här processen har pågått länge så att kunna bocka av det nu känns fantastiskt bra.
- Multimodalitet är ett ledord inom dagens logistik. Det innebär att kunna välja mellan många olika transportmedel och det erbjuder Eskilstuna, säger MG Real Estate i ett uttalande. Här finns E20 strax intill järnvägen där varor kan lastas om eller skickas direkt med tåg till bland annat Malmö och Oslo, Calais i Frankrike och Milano i Italien. Spåren har också en direktlinje till Stockholms containerhamn i Norvik. Det nya lagret ligger bredvid järnvägsspåret och kombiterminalen i Folkesta och har dessutom Eskilstuna flygplats att tillgå.
Diskussioner med flera stora och små tänkbara hyresgäster pågår. Den exakta utformningen av byggnaden avgörs av de som flyttar in.
Visionen framåt för Eskilstuna är att fortsätta utvecklingsarbetet som man gör, avslutar David Hofmann.
- Det handlar om att hålla i och ligga i framkant vad gäller omvärldsbevakning och trender. Men det allra viktigaste är att vi även i fortsättningen kan erbjuda infrastruktur för järnväg plus exploaterbar mark i rätt läge med generösa bygghöjder. Det är superviktigt!