Framtidens handel
18 november 2022
Krig, inflation och containrar på villovägar – hur ska det egentligen gå med framtidens handel? Anna Stellinger, chef för internationella frågor på Svenskt Näringsliv, listar fem stora trender att ha koll på.
Internationell media har under sommaren ägnat mycket utrymme åt att diskutera om globaliseringen är död, men så drastisk är inte Anna Stellinger.
– De senaste två åren har varit en perfekt storm med krig, containerkris, halvledarkris, energikris, arbetskraftskris och mycket mer. Men det betyder inte att globaliseringen är död, snarare att den ändrar form.
Det syns bland annat på att 45 procent av svenska företag just nu ökar sin lagerhållning, att 28 procent ökar antalet leverantörer och att 13 procent plockar hem produktion till Europa, enligt Svenskt Näringslivs undersökningar.
– Företagen agerar, de ser till att bli mindre sårbara, och de börjar handla med fler partners och länder. Men det räcker med att du tittar på kläderna du bär, maten du äter och telefonen du håller i handen för att se att vi lever i en globaliserad värld.
Läs hela artikeln här