Netto skapar kontakter på NYLOKAL
4 september 2018
Mässan NYLOKAL, som Lokalguiden arrangerar en gång om året, är Sveriges enda mötesplats för lokalsökande företag och fastighetsägare.
Mässan arrangeras varje år i Stockholm, Göteborg och Malmö. Här samlas fastighetsägare och kommuner med lediga lokaler. Livsmedelskoncernen Netto har sedan NYLOKAL:s start för 4 år sedan besökt mässan varje år. De har över 160 butiker runt om i Sverige, och det kan ibland vara svårt att hitta lokaler som täcker de behoven som finns.
- För oss är det väldigt viktigt att vi hittar en lokal med rätt placering. Vi skall finnas där våra kunder lever och bor, och erbjuda våra kunder en enkel och smidig dagvaruhandling genom att serva våra kunder med vårt sortiment. Men ibland kan det vara svårt, det beror på vart vi letar. Är vi mitt inne i storstäderna så är det klart en utmaning för oss att hitta rätt storlek på lokalerna, men annars så har vi ett såpass brett nätverk att vi kommer fram där vi är intresserade, säger Joakim Lundqvist, tillförordnad Etableringschef på Netto.
Nätverket har de bland annat skapat sig genom mässan NYLOKAL och ser den som ett bra sätt att hitta lägen för nya etableringar.
- På NYLOKAL strålar rätt människor samman i den bransch där vi är aktiva vilket gör det bra och enkelt för oss att träffa folk och framför allt knyta kontakter. Vi har fått kontakt med kommuner och fastighetsägare på NYLOKAL, sedan har vi möte utanför NYLOKAL och får därigenom möjligheten att presentera vårt koncept mer ingående och därefter så växer lägena fram efter hand, säger Joakim Lundqvist.
I början på 2019 är det dags för den femte upplagan av NYLOKAL och Netto kommer såklart finnas på plats.
- Vi kommer som vanligt gå på alla tre mässorna. Det ger oss en chans för återkommande träffar, den kontakten är väldigt viktig för oss, säger Joakim Lundqvist.