”Största satsningen sedan Marshallplanen”
18 februari 2020
Colliers årliga logistikrapport offentliggörs 19 februari. Men redan nu har Lokalguiden fått ett smakprov på innehållet i den efterlängtade rapporten kallad ”The silk road”. Intervju med Erik Wallin och Joachim Svedberg på Colliers
I tre år har Colliers givit ut en egen logistikrapport. I den presenteras några av Sveriges mest populära logistiklägen, etableringar som har skett i dessa områden samt Colliers syn på marknadens framtida utveckling. Förra årets rapport kallades ”Logistics is the new black” och fokuserade på den heta logistiktrenden. Årets rapport har titeln ”The silk road”, eller ”Nya Sidenvägen”. Namnet syftar på den väg som ska koppla samman Kina med övriga delar av Asien, Mellanöstern, Afrika och Europa.
– Silk road anspelar på Kinas initiativ som startade redan 2013. Kinas president sjösatte då ett massivt infrastrukturprojekt som nått långt in i Europa, Asien och Afrika. I rapporten pratar vi om hur den kommer att påverka den svenska logistikmarknaden och där ingår i princip alla transportsätt som tåg, sjöfart, vägar. Det är ett enormt projekt, det största sedan Marshallplanen, säger en av rapportens författare, Erik Wallin, associate director, på Colliers.
Efter en noggrann och kontinuerlig omvärldsbevakning tog Colliers beslutet att fokusera på Kinas inflytande och hur den kommer att påverka logistikbranschen i Sverige.
– Vi har alla läst i media hur Kinas inflytande sprider sig inom en rad olika områden över hela världen. Dock är det kanske inget som vi har diskuterat från ett logistikperspektiv i Sverige. Därför tyckte vi att det var viktigt att lägga fokus på det och samtidigt försöka ligga lite i framkant, säger Erik Walllin.
På vilka sätt kommer detta påverka Sverige?
– Vi ser redan nu ökade flöden i Europa och framförallt via Östeuropa och genom Ryssland och Finland. Om det slår ut med full kraft kommer flödet mot öst påverka hamnarna i Sverige. Tyngdpunkten kommer att flyttas norrut med ett antal handelskorridorer. Det man också ser är att isarna smälter på grund av klimatförändringarna, vilket gör att transporterna med båt kommer att gå 15 dagar snabbare än i dag, säger Erik Wallin.
I rapporten har Colliers även satt tänderna i transaktionsmarknaden. Där understryker man en ökad priskonkurrens och sjunkande yielder inom prime-segmentet.
– Affärerna har ökat och intresset har stärkts. Yielden är rekordlåg och de riktigt attraktiva portföljerna har gått på under 5 procent. Intresset är fortsatt starkt och fler aktörer gör att intresset för logistik ökar. Framförallt har det internationella kapitalet fortsatt öka i Sverige. Det ser vi med Blackstone och GLL som investerar i landet. Affärerna blir större och man prioriterar portföljerna för att få upp volymen, säger Joachim Svedberg, acting head of capital markets, på Colliers.
Det är billigare att bygga nytt och många väljer att göra det. Vi trodde att hyresnivåerna skulle öka, men de har stabiliserats och planats ut, säger Svedberg.
Colliers poängterar också de företag som kommer satsa mest i Sverige under 2020. Bolag som Bockasjö, Logistic Contractor, Catena och NREP går i bräschen gällande färdigställandet av logistikfastigheter under året. Colliers uppskattar att logistiketableringar omfattar drygt 530 000 kvm för 2020 – en siffra som sannolikt kommer att justeras upp under året.
– Det är billigare att bygga nytt och många väljer att göra det. Vi trodde att hyresnivåerna skulle öka, men de har stabiliserats och planats ut, säger Svedberg.
Vilka logistikområden kommer att växa mest i Sverige?
– Det vi ser är att Göteborgsregionen förblir starkast. Sen kommer norra Stockholm, från Arlandastad till Rosersberg. Jönköping och Eskilstuna har gjort ett imponerande arbetet med att marknadsföra och förbereda mark. En liten bubblare är Nykvarn som är ett kommande logistikområde med en tydlig ambition att klarlägga mark, säger Erik Wallin.