Trender inom e-handel 2019
18 januari 2019
E-handeln fortsätter ta mark men vilka blir de största trenderna under 2019? Som vanligt ligger USA längre fram än övriga så det är dit e-handelsexperterna Spot On sneglat när de samlat trenderna för 2019.
Spot On har försökt samla de trender som de flesta bolag i Sverige faktiskt kan känna sig hemma i och göra något med.
1. Social Shopping
Allt fler handlar folk på sociala medier. Social shopping sträcker sig bortom reklam med nya funktioner på sociala kanaler som läggs till regelbundet. I mars 2018 lanserade Instagram en ny funktion som låter varumärkena märka upp till 5 produkter i ett inlägg. Taggarna visar produktinformation som pris och en länk att köpa. Instagram är inte den enda plattformen för engagemang och "lätt att köpa" inlägg. Pinterest är en annan social plattform som ger varumärken ett antal sätt att dela sina produkter. Om du letar efter en yngre människor, försök Snapchat - deras varumärkesvänliga objektivfunktion tillåter företag att skapa marknadsförda filter. Användare kan handla direkt från appen och Snapchat kallar det "shoppable AR", en kombination av ökad verklighet och shopping. Nike är till exempel ett bolag som valt att gå denna väg.
2. Prenumeration
Affärsmodellen med prenumerationstjänster har använts av tidningar i flera år och har förstås haft ett rejält uppsving med Spotify, Netflix och andra tjänster också. Nu kommer det även till vanliga produkter. Vad sägs om att prenumerera på dina linser, festkläder inför varje lönehelg på stan eller dina dyra kockknivar som behöver slipas om vid x-antal tillfällen? Allt för att göra det så smidigt som möjligt för kunden.
3. Användargenererat innehåll
Ökningen av användargenererat innehåll (User generated content) gör det möjligt för varumärken att ledas av sina följare. Om du inte har hört talas om UGC tidigare innebär det innehåll som skapats av användare. Exempel på detta kan vara alla media (videor, bilder etc.) som en kund / fan / följare har skapat i förhållande till ett varumärke. Många kosmetika och livsstilsmärken har insett kraften i UGC och du behöver bara hoppa på Instagram eller YouTube för att se exempel på detta. Ännu ett skäl till att titta på samarbete med influencers..
4.Video
Med en förutsedd webbtrafik på 80% kommer video vara bland det hetaste 2019. Varumärken kan använda video på flera sätt, märkesfilmer, animationsvideor, pedagogiska videor, produktvideor, testimonials, FAQ-videor. Den största fördelen med att använda video är att dina kunder kommer att vara mer engagerade och mer mottagliga för meddelandet. Inom e-handel ger videos bra konverteringar eftersom det ger besökaren möjlighet att förhandsgranska sina produkter mer exakt.
5. Avancerad filtreringsteknik
För rena retail och B2C-shoppar är detta kanske ingen större nyhet men för tillverkningsbolag, grossister och andra som jobbar mer B2B-relaterat finns det mycket att förbättra med hjälp av en bra filtreringsteknik. Genom att implementera ett avancerat produktfiltrer kan dina kunder hitta exakt vad de behöver snabbare och med fler alternativ än vid sökning.
Avancerad produktfiltrering ska hålla upp till 4 riktmärken för prestanda:
Tillgängliga filter: hur många filter tillhandahålls?
Filtreringslogik: flyter filterordningen naturligt för användaren?
Filtergränssnitt: är filtret klart och enkelt att välja / sortera?
Tillämpade filter: fungerar filtren tillsammans, inte mot varandra?
6. Automation
Automationens kraft ses över många branscher och e-handel är inget undantag. Faktum är att shoppingupplevelsen via webben kanske har mest att vinna med automatisering. Det kan handla om att skapa och tillämpa teknik för att effektivisera ett antal processer, såsom försäljning, marknadsföring, lagerhantering, produktion och leverans. Med så många användare som arbetar i virtuella butiker med minimal bemanning är strömlinjeformade processer avgörande för en väloljad e-maskin. Från den första interaktionen till det sista kan implementeringsautomation förbättra din kundupplevelse, öka din konverteringsfrekvens och ledig tid som spenderas på manuella uppgifter.
7. B2B
Om du driver en B2B-verksamhet och din e-handel är outvecklad eller närmare bestämt obefintlig är det dags att utveckla din strategi. Vårt beteende på webben idag är svårt att särskilja, vi beter oss i stort sett likadant vare sig vi söker information privat eller arbetsrelaterat. Visste du t ex att i USA är nästan hälften av B2B-handlarens kunder s.k Millennials? Det vore dumt att ignorera en sån stor målgrupp som har webben som första primära källa för allt. Läxan är alltså: Behandla dina företagskunder som individer.
8. Chat-botar
Som vi nämnt tidigare är chat-botar något som är här för att stanna. En chatbot är helt enkelt ett datorprogram som är utformat för att prata med användarna. Med hjälp av AI-driven online-shopping kan vi använda chatbots med större effektivitet. Applikationerna för online-återförsäljare är stora, från grundläggande kundsupport till personliga försäljningsinteraktioner. Chatbots hjälper till att effektivisera kundresan genom att ge rätt information och ansluta kunder till rätt kontaktpersoner.
9. Kassaflödet
Vi hör hela tiden om alla fyllda varukorgar som lämnas utan att de passerar köp men ändå verkar det ta emot att förändra kassaflödet på många webbplatser, varför är det så? Här är några tips som kan underlätta kassaflödet och som definitivt är ett måste för att hålla din webb uppdaterad och redo:
En sidokassa som hela tiden syns vad den innehåller, tvinga inte kunden att lämna nuvarande sida för att se detta.
Autofyll på samtliga rader
Tvinga inte kunder att registrera sig
Kreditkort som scannas med hjälp av ansiktsigenkänning
Använd lämpliga inmatningsfält och håll dessa så till så få som möjligt
10. Multikanalstrategi
Din köpare finns på fler kanaler än någonsin tidigare och det är viktigt att nå dem vid rätt tidpunkt. En bra multikanalstrategi möjliggör detta. Många företag prioriterar fortfarande en kanalkommunikation över flera, men en ny studie visade att kunder som mottog uppdrag i två eller flera kanaler hade engagemangsgrad 166% högre än singelkanalsatsningen. Så hur ser en flerkanalig meddelandestrategi ut? Tänk på att använda e-post, mobil push-meddelanden, SMS (textmeddelanden) och in-app-meddelanden. Med alla dessa kanaler kan du använda kundsegment och analysdata för att anpassa meddelandet och se till att det är relevant för mottagaren. Varning - se till att du gör det snyggt och att inte din kund blir bombarderad av alla kanaler samtidigt!
Källa: Spot On