Vilken arbetstyp är du?
24 augusti 2021
Det globala kommunikationsföretaget Poly har undersökt hur kontorsmedarbetare över hela världen arbetar och kommunicerar. Poly har identifierat sex olika personas som tillsammans utgör 92 procent av ett typiskt företag. Genom att studera och identifiera grupperna kan företag maximera effektiviteten och produktiviteten på arbetsplatsen, vilket är viktigare än någonsin efter covid-19-pandemin.
– Vi har studerat olika personer på arbetsplatsen i nästan ett decennium, men aldrig har det varit så avgörande som det är nu att verkligen förstå personlighetstyperna i företaget och hur du får ut det bästa av dem. Även om denna studie genomfördes under covid-19-pandemin tror vi att beteendeförändringarna som observeras på arbetsplatsen kommer att bestå långsiktigt. Att identifiera dessa och se till att alla har rätt verktyg och enheter för att maximera effektivitet och produktivitet är nyckeln till en framgångsrik och effektiv arbetskraft både nu och i många år framöver, säger Jennifer Adams, senior sales experience och enablement director på Poly.
Aldrig har det varit så avgörande som det är nu att verkligen förstå personlighetstyperna i företaget och hur du får ut det bästa av dem.
Här är de sex kommunikationsstilarna om Poly identifierat. Vilken typ är du?
Kontorssamarbetaren
Kontorssamarbetaren utgör 27 procent av arbetskraften och har en traditionell, kontorsbaserad arbetsstil. Denna grupp är väldigt samarbetsvillig och öppen för ny teknik. De står inför utmaningar som störande bakgrundsljud och ett behov av att sömlöst hantera sin kommunikation mellan olika enheter. I framtiden förutser Poly en nedgång i denna arbetsgrupp eftersom det finns en önskan om att arbeta mer flexibelt i framtiden.
Flexarbetaren
Flexarbetaren vill kunna fördela sin arbetstid mellan det fysiska kontoret, hemmakontoret och arbete på resande fot. Denna grupp utgör 20 procent av arbetskraften och är en innovativ och anpassningsbar grupp. Flexarbetaren måste ständigt anpassa sin kommunikation och sitt arbetssätt eftersom de ofta arbetar på distans och på språng. De måste också vara uppkopplade konstant eftersom de annars riskerar att få svårt att samarbeta med kollegor och missa viktig information på kontoret. Storleken på denna grupp kommer troligtvis att växa i takt med att kontorssamarbetaren som vill arbeta mer flexibelt anpassar sig till en flexibel arbetsstil.
Distansarbetaren
Med färre möjligheter till personliga möten, står de 15 procent av distansarbetarna inför utmaningar kring framgångsrikt och produktivt samarbete. Distansarbetarna behöver enheter, enhetlig kommunikation och teknik för att fylla igen luckorna mellan sig och sina kollegor, medarbetare och kunder. Denna grupp av arbetare kommer att växa, troligtvis från kontorssamarbetare som väljer att arbeta på distans efter covid-19-pandemin.
Kontorskommunikatör
Kontorskommunikatören är mest bekväm med en traditionell kontorsuppsättning och enheter som en bordstelefon. De utgör 13 procent av arbetskraften och står inför utmaningar som att de blir avbrutna, störande bakgrundsljud och bristande integritet vid samtal. Denna grupp är de personer som är mest angelägna om att återvända till kontoret efter pandemin.
Den uppkopplade chefen
Denna grupp utgör 12 procent av arbetskraften. De är tekniskt kunniga och tar sig dit de behöver för att fatta beslut och lösa problem. Den uppkopplade chefen är mångsidig i sin arbetsstil och använder fler kommunikationsverktyg än någon annan persona. Deras utmaningar inkluderar avledning, avbrott och oförutsägbart bakgrundsljud eftersom de behöver hålla kontakten mellan alla enheter. Chefernas behov av att vara uppkopplade kommer vara fortsatt stort, vilket kommer ha en försumbar effekt på denna personatyp i framtiden.
Vägkämpen
Vägkämparna står för 5 procent av arbetskraften och arbetar utanför kontoret mer än 50 procent av tiden. De behöver bärbara och lättanvända lösningar som eliminerar buller och minskar risken för opålitliga anslutningar. Denna grupp av människor kommer att förbli stabil eftersom de som inte kunde resa under covid-19-pandemin återvänder för att träffa kunder och kollegor igen.
De återstående 8 procent av de anställda som inte omfattas av de sex grupperna faller under oberoende-typen, vilket inkluderar de personer som arbetar i självstyrda roller med begränsat behov av kommunikation och samarbete.