Öka köpsuget med rätt inredning

31 januari 2019

Inredningsmagasinen och inredningsprogrammen på tv gör sitt bästa för att ge oss tips, vägleda oss och stilla vårt behov att skönhet, stil och vackra ting. Även när det gäller butiksinredning gäller det att tänka till för att få kunden att trivas, köpa och komma tillbaka. Alla reflekterar inte över hur det ser ut inne i butiken, men alla påverkas på något sätt.

Vi människor handlar lika mycket med synen och humöret som med det sunda förnuftet. En god doft, musik som man tycker om, intressanta produkter och bekvämlighet... Med rätt mix kan en kund bli kvar länge. Det gäller att inreda både funktionellt och stilmedvetet och olika butiker kräver givetvis olika inredning. Men det finns vissa beröringspunkter.

Skapa en grafisk identitet

En butiksinredning ger ett viktigt första intryck och ska fungera som ett varumärkes logga. Rätt inredning signalerar butikens budskap och känslan man vill att kunderna ska få när de kliver in genom dörren. Precis som med en logga är den grafiska identiteten och färgvalet en viktig del. En snygg inredning kan falla platt om resten ger ett rörigt intryck, exempelvis handskrivna lappar eller olika typsnitt. Så för att skapa en helhet kan du med fördel välja ett typsnitt som du använder för all din kommunikation plus en eller två färger som representerar ditt koncept och varumärke. Dessutom påverkas vi människor av färger, tänk på att varje färg symboliserar något specifikt. Förutom att hjälpa till att förstärka en känsla kan rätt färgställning också göra att produkterna kommer fram på bästa sätt och får uppmärksamhet. Färg och ljus kan även öka fokus och synlighet av en specifik yta i butiken. Ett tips är att följa säsongerna, en lite mer ljus och fräsch inredning under våren och sommaren och lite mer mysigt och ombonat under höst- och vintermånaderna. I den grafiska identiteten ingår även din logotyp. Tänk på att din design på påsar och flyers, etiketter och hangtags är det som följer med kunden hem och som kan fortsätta påminna om att du finns.

Flöde och synlighet

Som kund är det viktigt att snabbt kunna få en överblick av butiken man precis gått in i. Hur den fungerar, hur den är strukturerad och hur kundstråket är. Det är viktigt med ett logiskt flöde, exempelvis vid kassan. I en liten lokal måste det finnas plats att röra sig och då kan man behöva inredning som gör det möjligt att utnyttja väggar och höjdled. Givetvis handlar butiksinredning om att just visa produkterna på allra bästa sätt. Är butiken stor är det bra att kunden kan se produkterna tydligt även på långt håll. Kan produkten placeras högt upp blir det i sig en navigering som kompletterar butikskommunikationen. Är det en ”livsstilsbutik” med lite av varje är det bra att kunden kan få upptäcka produkterna medan de går runt. Det är bra att skapa en känslan av att det kunden hittar är unikt och att det bara finns en eller ett par exemplar.

Flexibelt och rent

Det är också viktigt att butiksinredningen är flexibel nog att kunna byggas om eller ändras, allt eftersom produkter kommer in, byts ut eller på annat sätt behöver en ny lösning. För många är det praktiska allra viktigast. Här är det viktigt att tänka på hur olika material fungerar. Om man har hyllor av plast och stål blir det lättare att hålla rent. Rostfritt stål och aluminium gör att man kan använda sig av vatten för att städa utan att oroa sig för skador. En del tycker emellertid att trä är finast och med modern teknik kan man mycket väl få trämöbler som är lätta att underhålla och som inte kommer att ta skada av normal städning. Givetvis är det väldigt viktigt att butiksinredningen är hel och ren. Om du säljer kläder är provrummen extra viktiga. De ska kännas trygga, bekväma och fräscha. Annars försvinner lätt känslan. Säkerhetsaspekten måste man också komma ihåg. Butiksinredningen ska vara säkrad och stabil så att kunderna inte utsätts för någon risk.

Storytelling

Ett koncept, som många butiker jobbar med i dag, är storytelling. Med storytelling skapas en bild där butikens produkter, verksamhet och personal tillsammans blir en helhet som är större än dess beståndsdelar. Man kreerar en idé som berättar en berättelse, där kunden blir en del av historien genom att interagera med butiken. Butiksbesöket blir en helhetsupplevelse och man ser dessutom till att finnas tillgänglig på sociala medier eller synas i vissa magasin eller tidskrifter. Även för mindre butiksinnehavare kan det vara värt att investera i ett välgenomtänkt butikskoncept som har en story och känsla bakom sig. Det är dyrare i början, men det kan vara ett första steg att bygga ett starkare företag.    

Pernilla Krantz

Redaktionschef

Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.