En utmaning för Lund
17 augusti 2021
Liksom i andra delar av Sverige har företag i Lunds kommun haft det tufft under pandemiåret. Vissa branscher har dock klarat sig bättre. Per Persson, näringslivs- och turismchef i Lunds kommun, berättar om utmaningar framöver, näringslivet just nu och vilka slags företag som vill in i kommunen.
Hur mår näringslivet i Lund just nu?
– Näringslivet mår både bra och mindre bra, beroende på bransch. Våra stora och mindre teknikföretag har klarat sig bra genom corona-krisen. Detsamma gäller företag kopplade till hälso- och tillverkningsområdet. Men det har varit desto tuffare för besöks- och restaurangbranschen. Så Lund följer mönstret för övriga delar av Sverige. Samtidigt har vi fått positiva signaler på att det startas många nya företag i staden. Lunds Nyföretagarcentrum uppger att nästan 160 nya bolag startades förra året och att det under 2021 har tillkommit ytterligare 58.
Lunds styrka är det starka ekosystemet kring olika teknik- och vetenskaps-områden.
Varför ska man som företag etablera sig här?
– Lunds styrka är det starka ekosystemet kring olika teknik- och vetenskapsområden. Detta är givetvis kopplat till Lunds Universitet och anläggningarna MaxIV och ESS, men också till den stora expansionen på Medicon Village och den kommande utbyggnaden av Science Village och den pågående på Brunnshög. Vi ser också stor efterfrågan på centrumnära lokaler.
Vilka företag vill in i regionen?
– Företag inom olika teknikområden, Cleantech/Greentech, hälsa och mat, medtech, IOT och material science passar speciellt bra in i Lunds profil. Därtill företag inom kulturella och kreativa näringar.
Vilka utmaningar ser ni framöver?
– En stor utmaning är att hitta lokaler och verksamhetsmark på ”rätt” ställe i kommunen. Givetvis är också återstarten efter corona en utmaning för många verksamheter inklusive den pågående debatten om till exempel kontorsytor och huruvida efterfrågan kommer att minska med mer distansarbete. Detta kan bli en utmaning för många fastighetsägare. Lunds kommun jobbar också med att se över sitt markinnehav.